tirsdag 19. juli 2011

Lav karbo IS

Jeg har laget en ny porsjon med iskake.
Denne gangen endret jeg (selvfølgelig) på oppskriften side jeg hadde lyst å prøve meg på en ny smak(salt lakris) og trengte litt ekstra iskremmasse å jobbe med. Men mesteparten ble med skogsbærsmak.
Jeg brukte et egg mer en i oppskriften og ca 2 -3 dl tyrkis yogert.

Jeg baserte oppskriften på denne basen som jeg har skrevet om her, men med disse endringene:
 
5 dl fløte
200 g philadelphiaost
3 dl tyrkisk yoghurt
1 dl sukrin
3 sp yokon sirup
4 egg
1 pose frossen skogsbær (1/2 posen tines og gir farge til røren senere)
3/4 ts ekte vanilje
(jeg bruker ren vanilje fra helsekostbutikken, konsentrert og uten
søtsmak)
  1. Eggene skilles (i plommer og eggehvite) Has i her sin bolle.
  2. Visp eggeplommene sammen med vanilje og sukrin til en så porøs blanding du får til
  3. Tilsette Philadelphiaost, yoghurt og 1/2 av bærene i blandingen, rør om slik at bærene får blandet seg slik at smakene blir fordelt.
  4. Visp fløten til krem, bland den i blandingen.
  5. Visp eggehviten stiv, vend den inn i blandingen med skje.
  6. Kremen og Eggehviten gir blandingen luftighet og konsistens som minner om iskrem.
  7. Hell massen over i form. Her kan du bruke alt fra runde kake former, brødformer, eller andre kakeformer.
  8. Ha litt hele bær over og dytt dem ned i massen.
  9. Hvis du vil ha litt bunn kan du ha mandel masse i bunn og eller på topp av massen. 
  10. Sett kaken i fryseren i 5 timer. 
  11. Ta ut kaken 15-20 min før den serveres.

Her har jeg prøvd med en ny smak.Jeg elsker lakrisis. Her er med Lakrisal. Salt lakris. Jummjum, men kanskje litt salt. Skal ha mindre lakrisal i den neste gang. Jeg likte den, men ingen av ungene (de liker jo ikke saltlakris). :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar