fredag 6. juli 2012

6 Å lære seg å kjøre MC. Øvelse, progresjon og mestring.

Økt 4 var på en tirsdag, heldigvis regnet det ikke, så totalopplevelsen var mye bedre. I denne første økten begynte jeg med å kjøre alene i andedammen, like morsomt som sist, men så bar det rett ut i bebyggelsen. Ned på hovedveien og inn i Sortaland, en times øvinger i kryss og rundkjøringer, øve på stoppe, vikeplikt, komme i gang og krypekjøringer. Dermed kjørte vi inn i de mest trafikerte delene av Sortland, i lørdagstrafikken..sukk. En konsentrasjonsøvelse, men det gikk etter forholdene veldig bra. 
Noen småting merket jeg meg som er anderledes i forhold til bilkjøring: øyet fanger bevegelser på en annen måte, spesielt hvis det som beveger seg har en sterk farge. En ung mann beveget seg raskt på fortauet til venstre fro meg, normalt vill jeg ikke sett lenge på han og observert han på noen annen måte en en person i bevegelser, men nå lyste skoen opp og øyet ble fanget av fargene og bevegelsen. Dette gjorde at konsentrasjonen ble opptatt noen sekunder mer en normalt, dette er sekunder som lett kunne føre til an man misser en annen situasjon. Denne gangen gikk det bare bra, og jeg synes det bare var litt rart at det skjedde så automatisk. 

Vi tok kaffe og slappet av før det bar ut i trafikken igjen, denne gangen la vi på hjul ut på hovedveien på vei mot Melbu. Inn i først 60 sone og så i 80 sonen. Jeg var veldig oppmerksom på hvordan vinden tok litt på skrå til høyre på veu vekk fra Sortland, jeg var veldig oppmerksom på å farten, ikke for lite og ikke for fort. Men ja, det var deilig å følge flyten i veien for en gangs skyld og bare konsentrere seg om trafikken, hvor man skulle ligge i veibanen i forhold til møtene trafikk og hva man skal gjøre når man møter tungtrafikk. Etter en halvtime var vi på vei tilbake til Sortland. Litt mer bykjøring, denne gangen med øvelser på å kjøre rundt i rundkjøringene og svinge inn fra mer uoversiktelige, vanskelige kryss som har liten sikt, vikeplikt, bakke opp i en sving på over 90 grader med "slure kjøring" med bena i bakken og raskt inn og opp i fart. Det gikk bare bra det også, heldigvis. Personlig tror jeg det har mer med flaks enn dyktighet.

På slutten av økten hadde jeg bra vondt i høyre arm så jeg var egentlig glad den var over. Mye av konsentrasjonen gikk på smertene og to ganger siste timen  måtet jeg bare stoppe og bevege på skulderen og armen, men jeg holdt ut timen.

Til avslutning hadde vi en samtale hvor kjørelæreren oppsummerte og sa litt om veien videre. Jeg overanalyserte mye av det jeg hadde gjort feil, men noen ting sa han at jeg ikke skulle bry meg om. For eksempel være rasker på koblingene, unngå rykking i sykkelen og lignende. Jeg ble litt toverasket over at han sa at det var helt greit slik det var…men kjekt å vite.Eller virket han veldig fornøyd med "høyfart"  kjøringen min og det lille vi hadde av landeveiskjøring.

Ellers mener vist kjørelæreren at det er på tide å flytte meg over til neste modul neste gang...dermed har han sikret seg at jeg kommer til å gå å grue meg til neste kjøretime. NÅ kommer det jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal få til i s stor fart..: Sikkerhetmanøver med kjeglekjøring. Den siste modulen: sikkerhetskjøring på landevei ser jeg bare fram til..det tror jeg blir kos og gøy, men kjeglekjøring,,,? Grøss og gru!.
Vi satte opp nye timer om en ukes tid, fire økter over to dager. Etter det skal jeg rett på jobb på Norgestreffet for MC som er på Gravdal. Jeg regner med at når det er ferdig så blir det flere kjøretimer...jeg tør ikke spørre om når han regner med at det kan bli oppkjøring..I følge det kjørelæreren sa om at det ville ta ca.14 dager med øvelse kjøringså har jeg igjen 10 dager..phu...det virker lenge og mye :-)

I neste økt kommer det det jeg har vært inne og sniklest teori på…kjøre i 50 km i timen og øve på unnamanøver, fullstopp, S – svinger. Hentet fra læreplanen i øvelsekjøring: 

Øvelse 1 Bremsing på rett strekning
Tilfartstrekning: 200 m, derav min. 100 m rett strekning til avsluttende akselerasjon, bremsing og
sikkerhetsmargin


Øvelse 2 Bremsing i høyre- og venstrekurve
Hastighet ca 50 km/t.
Tilfartsstrekning: ca 50 m.



Øvelse 3 Presisjon ved styring og endring av kurs
Hastighet ca 40 km/t
Tilfartsstrekning: ca 50 m
Bredde: 2 x 3 m
Avstand mellom porter: 15 m


Øvelse 4 Kurveteknikk
Kurveradius: min 10 m (indre begrensning)
Avstand mellom kjegler ved hhv inn- og utgang av kurve: 2 m







Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg
I klasse A1 består sikkerhetskurs på veg av totalt 4 timer, hvorav 3 timer skal være sammenhengende
praktisk kjøring. Den teoretiske delen fordeles med en sekvens før og en etter den
praktiske kjøringen. De praktiske øvingene i trinn 4 kan også gjennomføres ved at eleven kjører alene på motorsykkelen.
Mål for trinn 4. jf. §§ 9-5 og 9-6
Etter å ha gjennomført trinn 4 skal elevene ha tilegnet seg den kompetanse som er nødvendig
for å kunne kjøre motorsykkel i samsvar med hovedmålet. Eleven skal ha utviklet vilje til å
ta ansvar, forholdsregler og til å samarbeide i trafikken.
Eleven skal
1. ved hjelp av kart, rutebeskrivelse eller lignende, planlegge en sammenhengende
kjøretur og ta hensyn til særlige forhold knyttet til kjøreturen
2. kjøre selvstendig, sikkert og effektivt over lengre strekninger i krevende og variert
miljø, å beskrive og begrunne sin kjørestrategi
3. reflektere over og vurdere egen kompetanse som motorsyklist

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar