torsdag 4. desember 2014

Hvordan ungå forbrukerfella?



Ettertankens tid.
Over år har det grodd missfornøyde tanker om bruk og kast samfunnet fram i meg. Som små frø ble dem sådd ut fra psykologiske mekanismer jeg merket samfunnet rundt meg og i meg selv. Vi bli lykkelige av handle.Lykkelig av å kjøpe ting vi kanskje trenger, men i de fleste tilfeller helt klart ikke trenger. Vi kaster ting som fungerer helt ypperlig for å kjøpe noe nytt. Og så er vi glade over å få en ny look eller friske opp huset vårt i smått og stort. Hvorfor ønsker vi oss disse små lykke øyeblikkene?  I går kveld ble jeg sittende oppe og se på NRK. De sendte  Lurt i forbrukerfellen? ja, jeg vet at jeg burde gått å lagt meg siden det var sent (hvorfor sendes det ikke i beste sendetid hvor det kan nå flere mennesker?) Programmet krystalliserte mange av tankene mine og skapet mer ettertanke og en bestemmelse grodde kraftigere fram. Jeg vil ikke være en like stor del av dette.   Kjøpeindustrien har skapt et behov i oss som forbrukere. De underbygger de psykologiske aspektene med å skape et behov for nye ting.Jeg ser det daglig på FB der mennesker legger ut nye bilder fra ting de har kjøp, hvor glade de er over nye lys, duker, møbler, pynt osv.. ting som i løpe av måneder må erstattes av nye ting. Hva du trives med i hjemmet ditt er mote ikke forankret i din egen smak lenger.
 
Det danner seg enorme hauger med ting som er fult ut brukbare, men betegnes som søppel, rundt om i landende. Ting blir til søppel lenge før det når ut til oss forbrukerne. Haugevis av uåpnet elektronikk, møbler, klær og matvarer ligger allerede kassert på søppeldeponi. Dette er også en helt egen industri. Så sammensatt og kompleks at det er imponerende, men hvor blir det av alt det vi ikke kan gjenbruke? 


Noen som er fingerferdig får nok til noe slikt. Jeg ville ha blitt veldig glad.
Jeg tusler inn på badet mitt og ser på de helt vanlige litt slitte innredningen der. Jeg burde gjøre noe med fargene og sånt, det er gammelt og kjøpt slik da jeg valgte nytt hus. Nei, de er ikke bygd for å leve i generasjoner, men de fungerer fint enda selv om de ikke har de siste fargene eller fordi de har noen sår her og der . Nei, de er ikke pene, eller moderne, men de er funksjonelle. I stede for å kaste dem ut lurer jeg på hvordan jeg kan bevare dem, forandre dem slik at de holder sin sjarm ende noen år? Jeg trenger kunnskap om hva og hvordan jeg skal få dette til for jeg er ikke håndverker. Jeg må spørre meg fram og finne ut av dette. Jeg vil ikke kaste bare for å kaste. Det er en lovnad til meg selv på slutten av dette året. Jeg skal gå mer i meg selv og ikke kjøpe gleden min i nye ting i alle fall. Kanskje jeg kan be en av de flinke venninnene mine om å hekle nye knotter til meg?


Det nærmer seg jul.. den store kjøpefesten. Tiden der vi skifter ut alt fra pen kjolen, pen skjorten, skoene, sofaen, kjøkkeninnredningen, lekene til barna, nips til hjemmet, datamaskinen, mobilen, smykkene osv.Vi kjøper i gjennomsnitt et nytt plagg hver 5 dag sier stattestikke. er det rart det er overfylt i alle skap og vi kaster søppelsekker av klær hver gang vi rydder?

De fleste holder nok julegavebudsjettet på et minimalt nivå, selv om reklamen vil ha oss til å kjøpe dyre ting for å vise vår kjærlighet. Budskapet er tydelig, du elsker meg ikke om du ikke kjøper det dyre, det beste og det nyeste. Hjemmene være fylles av en enorm mengde nye ting. Ting vi blir jo glade for, men sannsynligvis ikke trenger og etter noen måneder er det søppel eller hylleskrot. 

Hjelpeorganisasjonene blir mer aggressive i markedsføringen nå før jul, Vi kan kjøpe en ny følelse: god samvittighet. "Gi til oss. Gi til oss i stede for til handelsstanden". Et godt argument siden det selvfølgelig er lettere å kjøpe seg fri for dårlig samvittighet en å bidra selv. 


En dags glede gir store søppelhauger
Men hva med å gi noe mer personlig? Gi noe som viser at du liker den du gir gaven til, at du vil tilbringe tid sammen med dem, eller at du har laget noe som viser at du tenker på dem og har brukt av tiden din for å gjøre dem glad? For hva er det egentlig som gir oss mennesker lykke? 

Jo, samvær med andre mennesker, omtanke og kjærlighet. Ting vi kan og bør gi hele året, men som kanskje er ekstra hyggelig å få i juletiden? Dette gir ikke store hauger av søppel, det gir effekter som sprer glede og hygge i andre menneskers liv. Det kan hjelpe dem gjennom en krise i de kommende månedene og gi dem styrke i eget liv. I år skal jeg selv forsøke å få dette til på et vis. Jeg er sent ute og vet jeg har bommet på noen allerede. Jeg har allerede handlet inn nye fine julegaver til mange rundt meg. Men nå kan jeg kanskje ta noen valg i dag og gjøre noe andreledes resten av julen. Det er aldri for sent til endring.  Jeg har lært at jeg ikke kan endre verden, men jeg kan bidra til en liten forskjell. Og da må jeg starte med meg selv. 
Jeg vet jeg blir mer glad for ting folk ha lagd eller et ønske om å tilbringe tid sammen med meg, en invitasjon til en tur i fjellet, eller på veien, til grilling eller noe annet. Det er dette som gjør meg glad, sannsynligvis er det det som gjør de rundt meg også glad. 
Hvordan bidrar du til å minske søppelhaugene og gjenbruke ting?
Har du noen gode ideer til hvordan man kan få det til så del dem gjerne her.

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett