torsdag 13. november 2014

Nye vaner?

I det siste har jeg lurt på hvilke nye vaner jeg har innarbeidet meg. Spørsmålet er også om de er blitt vaner eller om jeg fremdeles må bruke energi på å huske hva jeg skal gjøre rett?

Jeg har alltid vært en små spiser eller kvelds spiser. Å sitte foran tv eller pc på kveldene med film eller arbeid innebærer at jeg trenger noe å putte i munnen min mens jeg jobber. Tidligere har jeg spist restemiddag, tortilla, sjokolade og drukket brus (tab). Etter at jeg sluttet med TAB har jeg hatt vann eller vann med kullsyre i glasset mitt. I stede for usunne alternativer har jeg en skål med nøtter og 70% sjokolade som jeg småspiser av, eller jeg lager rester fra den sunne middagen eller kveldsmat. Joda, jeg små spiser fortsatt om kveldene, men alternativene er sunnere. Det er liksom da jeg får puttet inn mellommåltider som jeg egentlig skulle ha hatt på dagen.

Det optimale hadde sikkert vært å ikke spise etter kl 20.00, men det er liksom ikke meg. Og siden det da ikke gjør noe om jeg ikke får i meg frokost før i 11-13 tiden er det greit tenker jeg. 

Nedenfor er en liste over ting jeg egentlig synes går greit:

Apertiff har gode tips til å servere vann
*Vann, bris, ingerfærte og kaffe med soyamelk.
Dette er det jeg drikker. Mest vann fordi kroppen trenger det og det smaker helt ok. Det er et problem når man er på kafe eller borte hos folk, noen synes det er utrolig vanskelig å bare servere vann. og noen ganger er det litt kjedelig å ikke ha alternativer. Jeg pleier å si ja takk til kaffe, for å få vertskapet til å roe ned. Jeg trenger ikke drikke den om jeg ikke har lyst på.


*Jeg har alltid kanel på kaffelatte, eller i baking og matlaging der det passer.
Fordi kanel er blodtrykksenkende, blodsukkerstabiliserende og først og fremst smaker godt.

Hvorfor du bør spise chili? se her

*Jeg spiser mye ikke av brødmat, boller, eller bakevarer med H mel.
Fordi jeg får vondt i maven av mel og fordi mel omdannes til karbohydrat i kroppen og øker insulinmengden i blodet og dermed gir høyt blodsukker.Det hender jeg av og til sprekker og da betaler jeg med å være dårlig i noen dager.
*Jeg lager proteinbrød og knekkebrød før jeg trenger det
Fordi da går jeg aldri tom, det smaker godt og holde blodsukkeret stabilt.

Det kan være veldig vanskelig å unngå stivelseprodukter
* Jeg unngår mat som har mye stivelse og sukker på butikk og restauranter. Jeg velger bort ris, pasta, poteter til fordel av grønsaker og mer proteiner.
Fordi jeg vil holde blodsukkeret i balanse og fordi jeg synes at grønnsaker er bedre på smak. Men av og til er det ubehagelig å være så sær, da spiser jeg litt eller lar det ligge igjen på tallerken.

*Ser at det kan være vanskelig ¨å komme inn i trenings mønster hvis jeg har vert ute av det noen dager. Dørstokkmila kan bli veldig høy og kreve mye motivasjon og selvkontroll.

Bær er en fin erstatting for smågodt
* Jeg kjøper mer ferske bær.
Det smaker godt og det er sunt for kroppen. Selv om det ofte er dyrt så tenker jeg at noe ekstra skal jeg unne meg selv.

* Jeg lager større porsjoner med middagsmat.
Fordi da har jeg til lunsj, kvelds eller frokost, det er bare å varme opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar