søndag 23. januar 2011

Dag 20. Generelle refleksjoner over helgen

Søndag formiddag og tid for noen refleksjoner over uken og helgen. Ute er det hvitt og vått. Det kommer ned noe som ligner på snø men er litt våtere. Elsklingen kom hjem fra ski tur nettopp og var både kald og våt. Uken har gått godt, slet litt i slutten med å spise nok, var lite motivert for å lage mat. Noe som selvfølgelig skyldes dårlig planlegging og lang tid mellom måltidene. Så det jeg kan gjøre bedre til neste uke er å planlegge bedre! I tillegg tror jeg at jeg må lage meg noen nøtte-pakninger som jeg har med meg i veska, jakken eller i bilen. Eller noen poser med tørket kjøtt som man kan spise. Nettopp for å unngå at det går 4-6 timer mellom måltidene.

Sent fredags kveld kom elsklingen endelig hjem. en hel uke skal han være hjemme og det har jeg virkelig sett fram til. Lørdag tok jeg elsklingen med meg ut på date. Riktignok en trippel date, men like vel en avveksling fra normal helg. Vi dro på tapas aften. I hodet mitt er tapas småretter. Spansk inspirerte, med krydder, mildt, kaldt og varme innslag om en annen.

Det vi fikk var småretter, nærmer bestemt kanapeer og noen innslag av kjøtt på spidd, kjøttboller og lignende. Maten var kjempegod, men bortsett fra at det var mange små retter var det ikke mye som minnet meg om det jeg forbinder med tapas. For min gane var det i tillegg veldig mild smak på alt. ingen antydinger til chili, pepper, eller sterke krydder. Det var veldig fornorsket utgave av tapas tror jeg. Det beste var noe kjøtt som var stekt på små spidd og urte marinerte tigerreker. Det verste var kjøttbollene som bare smakte mel og kleiment. (Savnet Gjertruds nydelige spanske kjøttboller da). Fordelen med tapas er at man kunne velge bort det man ikke vill spise. Det var lett å unngå brød, butterdeigretter og blandinger som man så innholdt sukker eller mye stivelse. Tapas er enten øl eller rødvin mat, men det smakte utmerket med musserende tørr hvitvin til også.

Ja, så ble det litt alkohol denne helgen også. Det var litt planlagt. Det eneste som ødela planen var etter maten da vi gikk til et utested. Der hadde de ikke drikker som inneholder lite sukker. Og siden jeg ikke hadde lyst på shoot med rent brennevin eller andre rene brennevinsdrikker ble det en drink. Den var ikke planlagt. Jeg kjenner at det irriterer meg at uteplasser ikke har drikke som folk som forsøker å få i seg minst mulig karbohydrater kan drikke. Ønsker meg tørr musserende hvitvin på alle utesteder på øya.
Vet du forresten noen drikker eller drinker med alkohol og som innholder lite karbohydrater som man kan be om å få når man er ute? Har du noen lure tips på dette så skriv dem gjerne i kommentarfeltet.

Ellers er det jo søndag og da må jeg planlegge neste uke. Siden elsklingen er hjemme må hodet mitt omforme matbehovet i huset fra to til tre personer. Og siden han dobbel så stor som meg skal han selvfølgelig ha større porsjoner med mat en meg. Hodet mitt strever med dette hver gang han er hjemme på fri. Og gjør jeg feil går det ofte ut over matinntaket, det ender med at man strever like før man skal spise med hva man skal ha og da er det litt lett gi blaffen på hva maten inneholder, bare man får mat. SÅ det er best å planlegge.

Jeg har forresten fått kokeboken jeg har ventet på. Lykkelig hentet jeg den i går og krøllet meg sammen i sofaen mens jeg spendt bladde om og nøt alle oppskriftene til Dr. Sofie Hexebergs og Gunn-Karin Sakariassens i «Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter» . Jeg elsker kokebøker, de er inspirerende. Selv om jeg nesten aldri lager mat etter oppskrifter så blir jeg inspirert av dem. De gjør meg mer kreativ i matveien og så blir jeg lykkelig av å lese dem. Det som er fint med denne er at den har god innføring i lavkarbo-mat både for kostholdet generelt og for de som ønsker å gå ned i vekt. Og å liker jeg bildene selv om dagbladet slakter boken på en ironisk måte så liker jeg den. Nå ma det sies at dagbladet slakter alle kokebøkene som kom i januar og som retter seg inn på et kosthold for folk som vil gå ned i vekt. Jeg like de store fine farge bilder av mat som jeg synes alle gode kokebøker ha. Alle mennesker som begynner på lav karbo-mat at opplever å gå ned i vekt. Og de opplever også å ikke være sultne mens de gjør det for de denne maten har mye fettstoffer i seg. Genialt synes jeg som tidligere bare har gått på vektreduserende mat som gjør meg sulten. Så det å være såpass ironisk over noe skribenten selv faktisk ikke har peiling på syne jeg var litt drøyt. Men det kan hende h*n er ute etter kokebøker med festmat ikke hverdagsmat. Selv om jeg synes denne har både mat for hverdag og fest. Og som sakt tidlige, oppskrifter er bare til forslag og inspirasjon de kan mikses med, trikses med og bli noe helt annet om man er litt kreativ.

Denne boken hadde en 4 uker meny ferdig oppsatt. Det er flott for da kan man planlegge måltidene og handlelisten slik at man unngår dager der man ikke aner hva man skal spise. Og hvis man vil kan man sjonglere med dagene hvis man ikke vil følge en bestemt plan. Spesielt siden jeg ikke kan fordra å følge nøye oppsatte planer på en detaljert måte.

I dag skal jeg altså gjøre en god del, jeg skal bake brød (oppskrift under) jeg skal lage handleliste, jeg skal på venne besøk i kveld og jeg burde dra og trene siden jeg ikke orket det i går. I tillegg skal jeg betale masse regninger i nettbanken, det er også et tiltak. Eller små huset gjøres noe med. Det med treningen er jeg litt usikker på enda, det er mulig jeg rett og slett bare slapper av eller kanskje bare tar å går en tur. Dessuten er jo husarbeid også trening har jeg sagt til meg selv.




Oppskrift på 1 stykk Protein brød 
Oppskriften kan dobles for to brød  eller for å få et høyere brød.

4 egg
½ boks crem fraiche eller kesam
3 ss olje (kaldpresset)
Vips eggene bland i crem franche og olje
Ha deretter i
4 ss linfrø
1 ½ ss bakepulver (jeg sløyfer denne)
50 g sesamfrø
60 g havrekli (kan også bruke kruskakli men jeg synes havre kli gir bedre smak)
45 g solsikkekjerner

Jeg pleier å ha i litt mandel mel og knuste nøtter, det gir mer smak ( er ikke så flink til å følge oppskrifter som sagt)

Ha tørt i vått
Ha bakepapir i formen
Stekes nederst på 150 grader i 50 min.
Lager man dobbel porsjon så må steke tiden forlenges.
Brødene blir ikke høye så to skiver tilsvarer en skive på vanlig brød.
Skjær opp skiver og legg dem i en pose eller boks i kjøleskapet. Holder seg en uke. Ellers kan man ha halvparten i kjøleskap og resten i frys alt etter hvor mange er i husholdet som spiser dette.

PS. dagens middag/lunsj/frokost ble svinefilet, brokkoli og ovnsstekte tomater. Nydelig.

Dagens motivasjon: lese i koke boken, spill med venner i kveld, kose meg med at elsklingen er hjemme.
Dagens trening: usikker om det blir bare husarbeid eller om jeg kommer meg på treningssentret til styrketrening?
Dagens sprekk: er litt for tidlig for å si det, men med tanke på hva klokken er nå (13.30) så kan jeg si at verken frokost eller lunsj er inntatt enda. **Skynder meg ut på kjøkkenet og bake brød...* ps: jeg er jo ikke sulten så man skal ikke tvinges til å spise...synes jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar