onsdag 5. januar 2011

Dag 3 Ketose

 I dag er/kom jeg i ketose. Hva ketose er rent fysiologisk kan du lese mer om under. Det finnes mange ulike forklaringer og det er ikke nødvendig å bruke en pulverkur for å oppnå ketose. Poenget er at kroppen kommer dit når den får meget minimalt med karbohydrater. I stede forer man kroppen med blant annet proteiner , fiber og sunne fettstoffer. Det positive er at man ikke teller kaloriinnhold, men hvor gode proteinkilder og hvor gode fettstoffene er i denne metoden. Kvalitet på mat har jeg alltid vært opptatt av, men ikke alltid greid å etterfølge. Det er en glede å velge blant kun gode råvarer igjen i stede for hal og helfabrikater. gode grønnsaker, ordentlig smør, fløte og bacon. Må bare vente til jeg er ferdig med pulver først. Det føles faktisk litt lettere denne gangen da jeg vet hva som venter meg etter pulverkuren.

Lommelegen anbefaler et inntak på under 30-50 g karbohydrater hvis man skal sette kroppen i denne tilstanden. Lommelegen sier også greit i fra hvem som bør unngå en slik tilstand. Den listen finner du på denne linken.   Etter 2-4 dager på slikt kosthold kan de fleste oppleve en ketosetilstand.


Men det er ikke alle som vil/kan oppnår ketose. hvis man vil kan man sjekke tilstanden med "ketostix" som kan kjøpes på apoteket. Da sjekker man den i urinen. men noen sier at det ikke er sikkert det gir utslag selv om man er i ketose.

Wikepedia forklarer ketose raskt slik:
Ketose er en prosess i metabolismen der leveren omdanner fett til fettsyrer og ketonlegemer som kroppen kan hente energi fra.  Ketoseprinsippet er brukt under slanking, der ein passar på å få i seg nok vatn og vitaminar. På ein slik kur vert kroppen tømd for glykogen og kroppen må då finne andre næringskjelder for å dekke energibehovet. Det skjer ved at kroppen hentar ut energi frå feittlageret i kroppen og feittforbrenninga dannar ketonar. Ketonane frigjer feitt og omdannar det til energi. I ein overgangsfase, når glykogenlageret er på veg ned og før ketosen har starta, vil ein kjenne seg meir eller mindre konstant svolten. Dette er kroppen sitt signal om at han treng meir energi, altså mat. Etter 3-5 døgn går kroppen inn i ketose og ein vil kjenne ein god energi i kroppen og ikkje lenger svolt. Dette gjev eit godt overskot til trening som aukar feittforbrenninga ytterlegare. Om ein får i seg noko som helst mat eller drikke som inneheld karbohydrater vil dette fylle glykogenlageret i kroppen att, og ein går ut av ketosen. Ein person i ketosefasen vil òg merke at kroppen og pusten byrjar å lukte ubehagleg.”
Mens Lommelegen forklarer det slik:
            Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett”( http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking ).


Men min opplevelse av det er noe mer subjektiv. Jeg opplever jo vond smak i munnen med følelse av å ha et lodden teppe der (ofte tannpuss og B12 ligger fast i veska mi), stygg syrlig kroppslukt (ofte dusj og skift påkrevd), ukonsentrert, urolig må haste videre følelse, samtidig som man egentlig er slapp og sliten i kroppen. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skal være så fantastisk? Bortsett fra at man forbrenner fett direkte fra lagrene. Tilstanden er jo ikke farlig, hvis man ikke har noen av lidelsen på listen til Lommelegen. Noen mennesker velger jo å leve i ketose hele livet fordi de føler seg bedre. 

I morges kjente jeg ikke noe til ketosen, derimot kjente jeg gangsperre i skuldermuskulaturen ganske godt. Er egentlig greit å være litt støl. Men uvant da jeg stort sett ikke har vært det i siste året. Bevilget meg dermed treningsfri i dag. Dagens trim har vært å vaske badet og ordne/vaske soverommet samt vaske/legge sammen klær. Husarbeid er også egentlig trim, det er lett å glemme detJ

Men apropos ketosen så jeg burde ha fått misstanke da jeg til lunsj oppdaget at jeg stort sett hadde pratet ganske mye med kollegaer i dag.  Merket en ubeskrivelig trang til å bare prate, prate, prate og prate. Det er ganske ulikt meg. Jeg er ganske stille så lenge jeg ikke snakker fag på jobb eller det er nære venner tilstede. Men jeg tenkte egentlig ikke over det. Da jeg inntok dagens første måltid (forresten sjokolade fra flaske, ikke verst på smak men noe emmen, men grei å ha i en kaffekopp på personalrommet, Følte ikke at noen så rart på meg) pratet jeg bare videre på personalrommet med gamle kollegaer. Å være pratsom er ikke like greit når man bør fokusere på sak, det å komme videre og jobbe. Det er en ny opplevelse. Jeg pratet ganske mye i de 2,5 timene i kveld hvor jeg var hos min venninne. Alt er bedre en å sitte hjemme og kjenne på suget etter smaker og noe å spise, felles selskap gir felles trøst og motivasjon. Nå kunne vi snakke og le sammen over 2liter vann og en kopp nydelig kaffe i stede for å kjenne på suget etter alt vi ikke vil ha. Nå kan det hende det er koffeinet i kaffen som fikk meg til å prate så mye for når jeg tenker etter har jeg drukket 4 kopper i dag, startet med en til frokost i 9.20 tiden lenge før jeg fikk i meg vann. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men for meg som knapt drikker en kopp i uken er det voldsomt.

Min venninne er også kommet i ketose, hun var veldig sikker på det. Hun kjente tegnene tydeligere en meg. Da hun repeterte en del av symptomene for meg i dag slo det meg da jeg var på vei hjem, selvfølgelig, det er derfor jeg er/har vært så rar i dag

Så til alle de jeg uforvarende har pratet hull i hode på i dag ber jeg om tilgivelse.

Synes at dagen i dag gikk bedre en i går.
Dagens Refleksjon: Det er mulig at det er effekten av ketosen som har gjort at jeg de siste månedene har vært mindre trett, bedre til sinns, mindre verk i muskler og ledd og denne ubehagelige følelsen i kroppen er borte. Eller det kan skyldes at jeg har redusert på stivelseprodukter som mel og korn/poteter og lignende og sukker. Uten at jeg nødvendigvis har vært i ketose.
Dagen sprekk:  per kl 22.00 ingen.
Motivasjon: e- post fra venninne i lunsjtider. En fantastisk solnedgang sett fra vinduet på kontoret mitt. Masse venninne prat på kvelden/felles trøst. Endelig tatt 15 min med solarie og kjøpt nye stearinlys til lysestakene jeg fikk i julegave. Høre ungene diskutere hva de skal lage til middag i morgen sammen og være stolt av dem for valget deres på kyllingstrimler, salat og grønnsaker.
Trening: ææh, var vi ikke enig i at husarbeid er trening?? Dessuten har jeg lest at en hviledag er viktig, så det så. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar