mandag 3. oktober 2011

I`m back….tror jeg


 Nå er det lenge siden jeg har skrevet i bloggen min. Årsaken er jeg rett å slett har manglet motivasjon for å skrive. Jeg gikk litt tom for emner jeg ønsket å utdype. Etter en lenger periode med svært lite ting som provoserer eller som jeg faktisk synes er verdt å skrive om tror jeg at jeg er tilbake. Hovedårsaken er den hysteriske debatten rundt lavkarbo mat/diett. Jeg kjenner at jeg faktisk blir litt provosert. Det føles litt godt.

Daglig ser jeg på nett eller i aviser/ ukeblader at det skrives for og mot kostholdet, leger anbefaler, leger advarer, forskning viser til, forskning sier at..og så er det ganske negativt ladet det som kommer etterpå. I tillegg er folk veldig forvirret over å følge dietter, hva som er bra og hva som ikke er bra. Det virker som om folk prøver litt av ditt og litt av datt. Og blir overasket over at ingenting hjelper. Aldri har media oversprøytet oss med så mange myter, råd og advarsler rundt kosthold, likevel er vi råforvirret. Hvem skal vi lytte til? Vi er så mediafokuserte at vi glemmer å lytte til kroppen vår. Utrolig nok så sier den i fra selv. Lær deg å lytt til hva den sier.

I dag leste jeg en blogg  som kom med gode grunner til å ikke like lavkarbo dietten. Hovedårsaken er at det er mer økologisk, samfunnsøkonomisk å produsere planter en animalske produkter. Det blir mer industrielt dyrehold, nærer opp under kroppshysteriet, med mer. Bloggen ble publisert VG nett.

Det er mulig bloggeren er ironisk, det er vanskelig å avgjøre, men lavkaroer spiser ikke bare kjøtt og bacon. Industrielt dyrehold kan gi flere arbeidsplasser og de kan være under gode etiske retningslinjer for dyrehold. Dermed trenger det ikke å bare være negativt. Lavkarbo spiser faktisk andre gode proteinkilder som egg, meieriprodukter og fisk også. Et raskt søk på google viser over 3 000000 treff på ordet lavkarbo. Mengden info som er der ute er enorm.Det meste er skrevet i full fart av personer med mangefull informasjon om kosthold og ernæring. Produkter som markedsføres som lav karbo, inneholder like vel store mengder karbo. Betydningen blir missvisende. Som forbruker lar man seg lure av lettvinte løsninger som utgir seg for å være noe annet en det de er.

Gode proteinkilder
Jeg har aldri hevdet at jeg er en ren lavkarbo frik. Jeg har faktisk en del matvarer i kosten som ikke regnes som typisk lavkarbo: eks. grønsaker, frukt bær (naturlig og i tørket form), sjokolade type mørk 70%, melkeprodukter, glutenfri produkter (som i pizza, pasta) og hjemmelaget knekkebrød. Likevel sier jeg at kostholdet mitt er et lavkarbo kosthold, jeg legger ikke inn en definisjon på høy fett/ høy protein i det. Løsningen min har vært å kutte ned på karbohydrater(hvetemel, ris, pasta, poteter) og tilsetningsstoffer.og ikke være redd for fett i oljer, nøtter og melkeprodukter.

Etter et år med god motivasjon, bedre helse, godt humør, og mye bedre form ser jeg at dette kan jeg fortsette med. Jeg har laget en endring for livet ikke bare noen måneder. Av og til skeier jeg ut med ting jeg savner. Som sjokolade, potetgull, brus. Men så lenge dette bare er av og til fungerer det bra. Jeg blir ofte dårlig etterpå, så da får jeg en god påminnelse om at dette ikke er særlig lurt i lengden. Jeg planlegger sprekkene mine dermed kan jeg glede meg til dem og slipper å angre hver dag.Jeg lytter til kroppen min, og forsøker å leve slik den sier er bra. Det er ikke alltid jeg er like flink, men jeg forsøker.

Alt det styret jeg hadde de første månedene med hva man kunne spise og hva man ikke kunne er borte nå. Det er like naturlig å planlegge måltidene, handle inn rett råvarer og spise ofte som det før var å ikke gjøre det. Alt blir en vane.Jeg gir blaffen om kroppen min er ketose eller ikke så lenge den kjennes god ut og den fungerer i hverdagen er det nok for meg. Jeg er forsiktig med å kombinere karbohydrater med mye fettholdige produkter siden det fører til veldig høyt innhold av kalorier, noe som gjør at kroppen min lagrer det som fett. Jeg tenker trening i dagliglivet for å vedlikeholde muskler, produsere sunne hormoner og forbruke kalorier.

Dagens motivasjon: skravling og frokost/lunsj med venninne (skinkeomelett med salat og glutenfritt brød. Brødet var ikke godt så det fikk ligge). Babybesøk hos tantebarn som har fått en aldeles nydelig jente. Bare litt barnsyk nå ja. Min datter har fått rosa striper i håret sitt og jeg planlegger tur til Oslo for shopping i morgen. Det er mye å glede seg over i livet mitt for tiden. jeg er happy.
Dagens trening: avlyst pag. slag i hode i helgen. Hjernerystelser skal man ikke kimse av. AU
Dagens utskeielse: glutenfri peppes pizza, for få måltider så jeg var kjempesulten og spiste lenge etter at kroppen min sa den var mett. (ikke alle dager er jeg like flink, men jeg får en ny dag som kan forbedres i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar