søndag 9. oktober 2011

Utrolig søte, gode glutenfrie muffins uten sukker


Min datter elsker å lage muffins, dessverre er det alltid mye Hvetemel og sukker i hennes oppskrifter så i dag laget jeg min egen oppskrift slik at jeg også fikk spise muffins. Overraskende nok ble de utrolig gode. Så gode at jeg kommer til å lage fler ganske snart.

Selv om det ikke er sukker i dem så kan jeg ikke si at de er lakarbo siden det er agavsirup, honning, glutenfritt mel og bær i dem.Honningen kan man riktignok sløyfe om man vil, det var like gode uten.

Oppskriften er ca. da jeg sjelden har eksakte mål. Jeg tok litt av det som var i skapet. og fortet meg å skrive ned noen timer etterpå siden de ble gode:-)




OPPSKRIFTEN: 
80g havrekli
50 g glutenfritt mel
4 ss kokos mel
1ts vanilje sukker
2 ss sukrin melis(eller sukrin)
4 ss agavesirup
2 ts bakepulver
4 ss gresskarkjerner
2 ss knust klifrø
4 dråper vanilje essens
2-3 rørte egg
2 ss smør
2 sp cocos olje
3 del melk

En neve tørket lori bær ( kan erstattes med tyttebær eller andre syrlige bær)
1-2 dl bringebær (frosne)

Rør det tørre sammen med det våte i med en mikser. Røren skal være litt bløt.
Fordel røren i muffins former ca 2/3 av formen.
2 dråper honning has på toppen av røren. Men kan sløfes.
Stek på 180 grader i ca 15 min. 
Muffinsene kan pyntes med ostekrem av sukrinmelis og Filadelfia ost. Men det rakk jeg ikke før de ble spist opp.
Nytes både varme og kalde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar