søndag 16. oktober 2011

Forvelling av grønnsaker og paprika eksplosjon

Grønnsaker i sterke farger er bomber av antioksidamter og vitaminer. Skal man alltid kjøpe ferske råvarer kan det fort bli ganske dyrt i lengden, spesielt om man bor i utkantene hvor grønnsaker er ganske dyre.

I dag har det  vært salg på grønnsaker på butikken og da så jeg mitt snitt til å kjøpe inn i litt større kvanta en vanlig. Det ble ca. 10-15 ulike typer av blomkål, brokkoli og paprika i tillegg til andre grønnsaker som løk, rosenkål, chilli mm.
Nå skulle det nemlig forvelles og fryses ned til senere.

PÅ den måten bevarer jeg vitaminene og mineralene.
Varmebehandlingen som forvellingsprosessen er har betydning både for næringsinnhold, farge, konsistens og aroma på produktet. Forvelling er også med på å stoppe enzymenes utvikling i varen og å hindre forskjellige kjemiske forandringer som kan oppstå under lagring, frysing og opptining senere.

Antioksidanter og enzymer

Flere undersøkelser viser at råvarer som blir frosset kort tid etter innhøsting, kan ha like høy antioksidantaktivitet som butikkenes lagrede ferskvarer.Det vil si at forvelling på rett måte bevarer grønnsakenes positive egenskaper.

Enzymrik mat fremmer fordøyelsen og er en forutsetning for god helse. Ved forvelling, koking eller steking ødelegges mye av disse enzymene og man bør derfor alltid spise noe råkost eller skånsomt oppvarmede grønnsaker slik at kroppen får en porsjon med aktive matenzymer sier matportalen.no om saken.

 Det er en ganske lettvint å forvelle grønnsaker. Alle kan gjøre det. 

Kunsten er å ikke koke dem for lenge, bare nok til at de er begynt prosessen med å mykne.
Rik på vitamin A og C, folinsyre, svovel, kalium og natrium
Rik på jern, A- og B-vitamin, og har dobbelt så mye C-vitamin som appelsin i tillegg til at den er full av antioksidanter.










FRAMGANGSMÅTE
1. Man setter en stor kjele vann på kok. 

2. Vask og rensk grønnsakene, dele dem opp i passe store biter. De skal være jamn i størrelse, men ikke for små.  

Forvellingstid på:
Blomkål: Buketter forvelles i 2-3 min.
Brokkoli: Buketter forvelles i 2-3 min.

3. Så har man de i kokevannet setter på lokk og stiller klokken på  ca. 3 min.

4. Etter det skal de raskt over i over i iskaldt vann like lenge.
5-6. Man rister av vannet og pakker dem i poser, fjerner luften i posen og fryser dem raskt  ned.
Dermed er de nårsomhelst klar til wok, stuinger, og andre typer retter som man vil ha i full fart. 

Emballasje: Jeg brukte strips- poser som til matpakkeposer, de er rimelige og er 50 st. i pakken. det er passe porsjonspakker til 2-3 pers. er dere en større familie kan du pakke i større poser. Jeg fjerner overflødig luft i posen slik at det blir minst mulig oksidasjon i fryse tiden.

Hvorfor forvelle?
Det gir god kvalitet, du har full kontroll med prosessen, og næringsinnholdet er på topp. 
Koke vannet tar jeg vare på og koker ned. Det blir utmerket kraft for supper og sauser.

PAPRIKAEKSPLOSJON
Paprikaene legges på ildfast form, krydder dem med salt og pepper og olje. 
Ovnen settes på overvarme eller grill på høyeste hastighet, det er meningen de skal svis på oversiden (man kan også bruke en grill).

Legg paprikaene med skinn siden opp.
Formen skal settes inn øverst i ovnen. Paprikaene skal være helt sorte på skinnet. da er de klar.

Da tas de ut og pakkes inn i aluminiumsfolie eller plast slik at varmen får spredd seg og gjort skinne mykere slik at det er lettere å dra av etter ca 10-20 min. 
Pakkes i pose og kjøles raskt ned. Kan også fryses til senere

Mengden paprika blir ganske kraftig redusert og kjøttet får en utrolig smakfull aroma. Den passer fint som tilbehør alene eller i sauser og supper.  En fin metode å få i seg mye paprika i en rett på.
Her er en god oppskrift på paprikkasuppe.






Ellers gleder jeg meg til i mandagen da vi har vært så heldig å få Berit Nordstrand til å forelese for elevene om sunt kosthold. Foredraget heter Spis deg glad og det er budskap som er viktig i dagens samfunn. Hun har egen hjemmeside her. Der skriver hun om mat og oppskrifter. Du kan også følge henne på FB.
Trening denne uken har stort sett vært spinning og bodybalanse. Jeg har vært en tur i Oslo i høstferien og da kjøpte jeg meg nye spinningsko og en ny sykkel skjorte. Jeg sa at jeg skulle forsøke spinning i et år før jeg kjøpet meg sko. Valget falt på et par som jeg både kan bruke inne og ute. De er harde i skallet og såle. De nye spinning skoene mine er utmerket i bruk. Jeg angrer ikke på det kjøpet selv om de var ganske dyre. Specialized Pro Carbon MTB sykkelsko, dame - Sykkelsko fra Specialized. Sikker handel, rask levering. | Oslo Sportslager 

Det lønner seg å velge god kvalitet, etter et år med jevnlig trening 2-3 ganger i uken kan man knapt se at den gamle er brukt. Men den begynner å bli for stor. så derfor ble det en ny på meg. Castelli Prologo jersey sykkeltrøye, herre - Sykkeltrøye fra Castelli. Sikker handel, rask levering. | Oslo Sportslager.  Jeg valget en sort og rød modell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar