mandag 14. februar 2011

Valentinsdag dag og erter


Det er jo bra typisk at elsklingen er borte på Valentinsdagen, Heldigvis kan jeg vente han hjem i morgen kveld, men allikevel er det litt trist at han må reise bort i friperioden sin. Ellers har ikke erter noen som helst sammenheng med valentinsdagen bortsett fra at det er dagens tema.

Det er ellers en ny mandag i dag. Helgen har vært full av fristelser. Spesielt etter en koselig Champagne kveld med hyggelige venninner, sjokoladeovertrekt jordbær, After eigt og annet snaks. Etter Champagnekvelden gikk over til en PROSECCO natt er jeg glad jeg kom meg hjem og i seng med elsklingen i ganske rimelig tid.  Begge vinsortene er foresten tørr hvit vin noe som er et lurt valg når man tenker minimalt med sukker. Men alkoholen gir noe veldig med ”vil ha” følelsen dagen derpå. Så det er ganske selvforskyldt tortur.

Så søndagen var full av fristelser og selvfølgelig var det i tillegg Morsdag.
Nydelige roser fra min kjære på morsdagen
Jeg spiste pannekaker med bacon til frokost. Når yngste jente har laget deilig frokost så kan man ikke si nei. Det smakte forresten ypperlig. Middag hos mamma og pappa var elgstek med poteter og gulrøtter og brun saus. Det var lett å kutte potet, men den ble etterfulgt av dessert. Desserten var moltekrem, en av mine svakheter For meg som omentrent ikke har spist sukker var den utrolig søt opplevelse. Det var derfor lett å holde det til en liten porsjon. Til kaffe på kvelden ble det frossen ostekake som jeg hadde laget selv. Frisk og god og med mye bær.  Til kvelds orket jeg ikke lage noe ekstra og jeg var fri for protein brød, det ble derfor ost og skinke, med avokado og chili. Fristelsen på å spise mye snop var tilstede hele dagen, med den ble heldigvis overvunnet av fornuften, dog min manns fornuft for det meste, men resultat var sunn mat og få utskeielser. Så selv om jeg ikke hadde skeiet ut slik jeg omentrent hele tiden tenkte, føles det ille siden hode mitt stort sett tenkte på alle ting jeg ikke skulle ha. :-)

Torsk, bacon og most erter.
Men i dag har jeg laget stekt torsk m/bacon og most erter. Det var godt og enkelt. Oppskriften er under. Jeg vil dermed skrive litt mer om erter i dag. Personlig har jeg alt for lite erter i kosten, da jeg ofte forbinner det med ertersuppe eller vanlig kokt kjedelig erter som tilbehør. Jeg tror at den søte smaken gjør at jeg tror det er mye karbohydrater i dem, men det er det faktisk ikke. Jeg har også innbilt meg at det er mye stivelse i dem, men det er heller ikke i de mengdene jeg trodde. Og erter kan apsolutt friskes opp med krydder som chilli mm.

Frukt.no sier at erter er sunn og mager mat, med mye vitaminer og faktisk proteiner. Det er en viktig ting i forhold til å spise nok proteiner, dessverre er siden litt for generell i sin beskrivelse og man finner ikke noe for de vanlige grønne selskapsertene den slår liksom bønner og erter sammen. Det er for vagt etter min smak så jeg søker videre og finner at minside.no bekrefter at En desiliter frosne erter inneholder omtrent 55 kalorier og er rike på A-, C- og K-vitamin, tiamin og mangan. Erter er også en god proteinkilde med få kalorier. En porsjon à 100 kalorier (litt mindre enn to desiliter) inneholder mer protein enn ett egg eller en spiseskje peanøttsmør, mindre enn ett gram fett og ikke noe kolesterol.

Det er ingen grunn til å unngå frosne erter. Det er enkelt og billig, og ertene er fortsatt sunne.
Aktivtrening.no sier mer konkret at :
Næringsinnhold per 100 gram:
Energi: 76 kcal
Protein: 6,1 gram
Fett: 0,7 gram
Karbo.: 13,6 gram

Iform forumet opplyser at Glycmic Index er 47, noe som er lavt på Glycemic Index skalaen.

En ekstra Bonus er det at Erter inneholder energigivende karbohydrater og kostfiber, som er bra for fordøyelsen, sammen med mange immunforsvarsstyrkende antioksidanter. 

Man kan lage mye purre og ha det raskt klart til neste dags måltider.

Oppskrift på most erter

En pakke frosne erter varmes i microen.
3 sp cesam
2 sp rømme
1 chilli
Pepper
Salt
Div Urter (ta det som er tilgjengelig)
Has i en food prosser. Og kjøres til en jevn masse, smak til med mer krydder om det trengs,
Pynt med rød paprika.

Ellers ser jeg at jeg må passe meg for å ikke gli ut i matveien. Jeg har lett for å tenke at litt godt ikke gjøre noe, eller at litt av sukker/ stivelse ikke gjør noe. Jeg må skjerpe meg og holde fokus siden jeg har noen få kg igjen og jeg har jammen tenkt å få de vekk de også. Jeg er ikke ferdig enda.

Jeg tror det er lett å slurvetenke sånn når man har holdt på ganske lenge. Jeg oppsummerte at nå er det 5 måneder siden jeg la om livsstilen min og jeg har faktisk nådd en del av målene mine:
  • Jeg er mer aktiv. Det er helt greit å trene 2-3 ganger i uken.
  • Jeg er i bedre form, jeg blir ikke skremmende sliten av å være i fysikk aktivitet og jeg får fort hvilepuls igjen etterpå.
  • Jeg er gått ned i vekt uten å sulte meg.
  • Jeg synes det går helt greit å takke nei til en del matvarer.
  • Omgivelsene mine reagerer heller ikke når jeg kutter ut en del matvarer.
  • Jeg tror jeg kan greie å holde en slik kostplan, med noen justeringer videre i livet mitt.
Dagens trening: Spinning med Monica
Dagens utskeielse: Noen biter sjokolade sammen med en kaffekopp etter trening hos en venninne.
Dagens motivasjon: Venninneprat og trening, samt sunn god mat. Sjekke dato på passene.

2 kommentarer:

  1. Hei
    Vil bare fortelle at på frukt.no har vi et bildearkiv (ligger under presse) og derfra kan du fritt hente bilder og bruke i bloggen din, bare du linker til oss. Ellers driver vi også nettstedet www.5omdagen.com der du kan finne inspirasjon til temaet livsstilsendring.
    Hilsen Elisabeth i Opplysningskontoret for frukt og grønt

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar og tips, jeg er ikke så flink til å linke og oppgi referanse til bildene jeg "stjeler". Gjør ofte raske google søk på bilder. Lover å skjerpe meg. Lover å gjøre det fra og med i dag. :-) Vet jo at man SKAL linke til kilder også på bilder.

    SvarSlett