onsdag 8. august 2012

Batteri - strøm trøbbel

For noen dager siden kjørte vi, elsklingen, min datter og meg,  en fin tur til Kabelvåg - Svolvær. Der besøket vi min sønn og drakk kaffe og spiste middag på Cina resturangen. Turen tar ca. en time hver vei så det er ca. 6 mil med nydelige lofotveier. Det var 1. gang jeg kjørte denne turen så det var ekstra kos med det fine været.
Nydelig utsikt fra leiligheten til min sønn i Kabelvåg.

Da vi skulle kjøre hjem, startet ikke sykkelen. Den var vist fri for strøm. En kjapp bakkestart fikk den opp å gå igjen, og vi kjøret videre. Hjemme igjen satte jeg sykkelen i garasjen, og jeg snakket jo litt med min mann og onkel Fred for å finne ut av hva det kunne være. Her ble synsingene mange: alt fra defekt batteri, strøm som lades ut under kjøring og strøm-tap når den sto i ro. Det var ikke måte på hva som KUNNE være feil... Jeg ble litt bekymret og så at 1000 lappene kunne fly avgårde. Neste dag Kjørte jeg bort til klubbhuset hvor  snille Onkel Fred målte lade egenskapene på batteriet mens den sto i ro og mens den var i igang med et voltmeter. Normalt skal en sykkel som er i gang lade batteriet med et høyere tall når man gir litt gass (akkurat som på biler hvor man kan lade opp batteriet med å kjøre en lengre tur). Dette gjorde vist mitt også, dermed var ikke feilen at det ikke ladet når man kjøret. Det ble litt mer synsing og noen gode råd.

Trangt er det, men med litt lirking kommer det ut.
Hjemme igjen parkerte jeg sykkelen for natten og håpet at det var et engangstilfelle. Neste dag var det strålende sol og jeg hoppet glad og forventningsfull i kjøreklærne for å kunne nyte en tur for å drikke kaffe. Når jeg vrir om nøkkelen er sykkelen død. Ingenting... ikke en aldri så liten gnist for å starte.  Jeg monterer ut batteriet og setter på lading (jeg begynner å  bli flink å ta inn og ut batteriet) batteriladeren lyser gult..Den skal jo lyse grønt så jeg lar den stå på mens jeg hiver meg i bilen og drar for å være litt sosial. Mens jeg er å handler sender Hege ( i klubben) en melding og spør om vi skal ut å kjøre tur...jeg svarer om at hvis jeg får sykkelen til å starte så kommer jeg.
Når jeg kommer hjem ser jeg at det lyser grønt på batteriladeren, jeg hiver på meg MC klærne og monterer på plass batteriet. Sykkelen starter som en drøm. Jeg drar på lykke og fromme og håper sykkelen ikke stopper når vi stopper.

3 jenter på tur, i bakgrunnen er golfbanen på Hov.
Vi kjører en tur til vakre Hov på Gimsøy.  Ca 10 mil tilsammen fram og tilbake. VI (Hege, Lise og jeg) Tar en kaffe og en kakebit mens vi prater og koser oss i sola. Det er 1. gang at vi bare vi jentene i klubben kjører tur alene uten mannfolkene. Jeg er litt usikker på hvor mange jenter vi er i klubben med lappen, men kanskje 6-8 stykker som kjører aktivt, tror jeg?  Når vi skal dra der i fra er jeg spent på om sykkelen starter..DET gjør den og turen hjem går utmerket. Lav sol gjør det tidvis vanskelig å se, men sykkelen flyter fint på veien.

Min onkel Inge ringer meg og lurer på størrelsen til batteriet i cm (både høyde, bredde og dybde) og Volt på batteriet, han har vist et som kanskje kan passer, man han skulle sjekke. Inge er elektriker så strøm har han greie på, han er også en gammel MC kjører. Jeg spurte samtidig om jeg kunne la batteriet så på lading hele natten selv om det ikke var utladet, og det kunne jeg. Men han anbefalte meg heller å skru av den ene polen for å se om batteriet fremdeles tapte strøm. Dermed kunne jeg avgjøre om det var batteriet eller strøm tap på anlegget som var problemet.

I dag da jeg kom hjem koblet jeg batteriet på igjen, sykkelen startet! For å være på den sikre siden satte jeg på bateriladeren og så at det lyste gult og grønt. Det betyr at det er lite strøm på det.

For å å huske Ah tok jeg bilde, det er så mange hjelpsomme menn som spør om det :-)
En telefon til elsklingen, fikk meg deretter å ta batteriet med til Ballstad for å få målt syre lading eller å kjøpe nytt batteri. Elskingen står på Biltema i Harstad og sier at et nytt batteri koster ca 600 kr der. Jeg skal sjekke hva de koster her hjemme.

1 kommentar:

  1. Dagen i dag har vært brukt til å kjøre rundt på batteriet, det er målt, veid og funnet for lett..neida, men syrenivåene i cellene var for lavt på noen celler. dvs at batteriet ikke lader= strømstans. Nytt batteri er bestilt skal ankomme på fredag (2 dager).

    SvarSlett