mandag 28. november 2011

Kaker med redusert sukker og som også er glutenfri

 I dag er det farsdag og jeg har inviter min pappa (og mamma) ned på kaffe.
I den anledning har jeg laget suksess terte og Brownis.

Jeg la litt endret på oppskriften jeg fant på nett slik at den ble mer tilpasset mitt kosthold med mindre sukker. Jeg halverte sukkertet og erstattet med sukrin.
 
Glutenfrie Brownies
3 dl brunsukker (man kan også bruke agavesirup og kokosblomstsukker)
2 dl sukrin
150 g smør
2 egg
200 g nøtter
3 dl  glutenfritt mel
20 g bake pro
4 sp kakao
2-3 ts bakepulver
½ ts vaniljepulver (eller 2 ts vaniljesukker)

Smelt smøret og bland sammen med sukker og skrin. Grov knus nøttene (jeg brukte blanding av div nøtter som jeg har blandet selv der er de fleste nøtter bortsett fra hasselnøtter som jeg ikke tåler) og bland dem sammen med sukker blandingen.
Ha i det tørre og bland til en deigblanding. Ha den over på en stekeplate med bakepapir under, fordel røren utover og stek på 200g i  10-15 min. Rut opp mens kaken er varm.

Her kan røren bli litt tørr, det er mulig å ha et egg til i eller reduser på steketiden, kaken skal være litt klissete inni.




Utrolig god med brunsukker smak rundt nøttene. Skal definitiv lege den mer.
Suksess-terte
Suksess-terten lagde jeg av en vanlig mandelbunn, det var det jeg hadde (den kan fint lages med sukrin i stede for sukker hvis man ønsker det). 

Bunn
4 eggehviter piskes stive
2dl sukker eller sukrin eller annet søtstoff blandes sammen
200g mandelmel =  knust mandler blandes inn (knuste dem i hurtigmikser)
Røren has i form og stekes i ovn i 20 min på 180 grader.

Eggekrem av:
4 eggeplommer
100g smør
1 dl fløte
½ ts vaniljepulver
2dl sukrin melis

Alt blandes vispes over varmebad til det er varmt og glatt. Settes kaldt eller helles over kaken før den settes i kjøl.
Smelt 70% sjokolade og lag mønster over kaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar