tirsdag 11. januar 2011

Dag 8. Mål og mening

I dag var jeg syk da jeg våknet. Kan ikke fordra å være syk så jeg begravde meg under dyna og sov til jeg ikke fikk sove mer. Området vi bor på er rammet av forkjølelser og halsbetennelser for tiden, men det er jo tiden for det nå. I følge statistisk sentralbyrå så er januar en høysesong av infeksjonsykdommer. Derfor tenkte jeg forebygging da jeg holdt meg hjemme. Noe redusert kava jeg meg opp og slo på pc for å jobb en stund ut på formiddagen. Etter en stund kom jeg på at det var på tide å få i seg noe næring. Det var ikke noe offer å begynne på pulver igjen i dag for å si det sånn. Jeg var ikke sulten. Det hadde vært lett å hoppe over dem, men det er IKKE lurt (jamfør tidligere blogg innlegg)
Derimot hadde jeg mer problemer med å melde meg av trening. I dag er det sirkeltrening med styrke som var på programmet. Et av del målene mine er at jeg deltar på denne HVER uke. Men jeg forsto jo at det ikke var mulig å gjennomføre i dag. Derimot tikket hodet mitt innom alternative treningsopplegg, for å holde seg helt i ro kom ikke på tale. Var jeg frisk nok til å sitte 7 timer på jobb så kunne jeg sikkert gjøre noe. Dessuten er det jo farer med muskelsvinn når man går på pulverkurer, så man må forebygge med å aktivisere musklene :-)

Løsningen ble en tur med min venninne som heller ikke er så frisk for tiden. Vi gikk vi en tur på 1,5 time i lett gang. Som tur- kamerat hadde vi med oss hesten hennes, et stort vakkert dyr som ikke helt var fornøyd med å bare gå tur. Positive tanker om trimming av legg, lår og rumpemuskler gjorde at vi holdt motivasjonen oppe. Vi fikk også snakket om gleder, frustrasjoner  og mål med opplegget vårt, så det er god motivasjon å ha noen i samme situasjon å snakke med. Når de i tillegg hjelper til med å gjøre de tingene som er rett er det supert.

I dag fikk jeg et spørsmål som jeg måtte tenke litt over. Nemlig ”Hva er målet ditt”?
Det var så lett å svare xx kg ned.. eller en bestemt vekt eller størrelse. Det var sikkert det den som spurte var ute etter. Men det er ikke det som er målet mitt, sånn egentlig. Stikk i mot tidligere opplegg så har jeg ikke vært overfokusert på antall kg. Joda, jeg har et kilo mål, men det er for de jeg skal kunne vite når jeg skal stoppe. Derfor tenkte jeg at dagens tema skal handle om mål, mål arbeid og mål fokus.

Det er smart å skapt seg det mentale bildet av hvordan man ønsker livet skal være. Og når man vet nøyaktig hva man vil ha, kan man begynne å bryte dette ned til små, konkrete ting man gjør akkurat nå for å bygge opp den virkeligheten man vil skape seg. Med jevne mellomrom må man sette seg ned å se på langsiktige og kortsikte mål som dekker alle deler av livet ditt. Helse, mentaltrivsel, sosiale relasjoner, familie, arbeid, hobbyer er greie fokusområder. Hva fyller vi egentlig livet vår med?? er disse tingene med på å gi oss energi og mental tilfredsstillelse? Hvor ønsker du være om 1, 5, 10, 20 eller 40 år? Hva må du gjøre for å komme dit du vil? I dag, om en uke, om en måned, et halvt år, om et år, og fem år, om 10 år osv. Hva trenger du for å nå dine mål? Hva kan du selv gjøre for å nå målene dine?

Hvorfor er det så viktig å ha mål? 
Jo, for at man skal få motivasjon mot å jobbe fram mot noe. Man skal kunne se hvor man skal. Problemet er ikke å sette seg mål, problemet er gjennomføre dem. Det finnes ulike typer mål. Treningsmagasinet.no snakker om resultatmål, prestasjonsmål og prosessmål (også kalt mestringsmål).
Resultatmål har en konkurransedimensjon og kan være avhenger av andre utøveres prestasjoner. For eksempel kan du ha et mål om å vinne noe eller gjøre en jobb. Du kan utføre ditt livs beste prestasjon, men likevel bli nummer 2 eller 3. dermed når du ikke resultatmålet om å bli nr 1.

Prestasjonsmål fokuserer på å oppnå noe uten sammenligning med andre utøvere. For eksempel nå en vekt, løfte så og så mye, løpe så og så fort.  

Prosessmål fokuserer på ”arbeidsoppgaver” og mål for gjennomføring av aktiviteter og trening. Som for eksempel å fokusere på å gjennomføre en treningsøkt med en viss intensitet eller å holde seg under anaerob terskel de første 10 km av rittet. Prestasjons og prosessmål er derfor lettere å ha kontroll over fordi de ikke avhenger av andres prestasjoner.

I tillegg har man langsiktige og kortsiktige mål som er viktige.

Noen viktige momenter når man lager og jobber mot målene:

  1. Bruk tid på å lage deg mål som passer deg.
Det er viktig med godt gjennomtenkte mål. Også i xtravaganza brukes det mye tid på å målanalysen og det tenke ut gode mål. I tillegg er det viktig å sette fokus på tingene rundt målene. Still spørsmål av typen: Hvorfor er det viktig for deg å nå målet? Hvordan kommer det til å føles å nå målet? (visualiser hvordan det er å nå målet). Et godt gjennomtenkt mål gir lettere tilgang på motivasjon og er mer ”synlig” i det daglige arbeidet. visualiser målet og skriv dem ned.

  1. Målene bør være realistiske.
Ikke skal det være for vanskelig eller for lett. Passe vanskeliggrad er lettere å holde. Eksempelvis er det ikke realistisk å gå ned 14 kg på 8 uker. Det er ikke sunt, det er ikke holdbart og det er lite realistisk. Leger anbefaler et vekttap på ½ kg i uken. Mange kurer reklamerer med 2-3 kg i uken, men få holder det. Legg planer så du kan nå målet ditt. Har du 14 kg å gå ned så regn med at det tar mellom 14 og 28 uker å nå det. Noen uker går det raskt andre går tregt.

  1. Lag mål som er målbare og spesifikke.
Tenk at du skal kunne se, føle eller oppleve målet ditt på en spesiell måte når du når det. Å ha noe som er direkte målbart for deg er viktig. Jo mer konkret du er jo bedre er det. Eks. er det å gå ned i vekt ikke et konkret mål, det er heller ikke å bli sunnere, eller å få bedre kondis. Skal man være konkret må man si at man skal bli xx kg, man skal greier å løpe  så og så lenge, eller si at man skal kutte ut brus og sjokolade i ukedagene.

  1. Ha kortsiktig og langsiktige mål.
Man må spørre seg selv hver dag "hvordan skal jeg gjennomføre denne dagen for å komme nærmere mine langsiktige mål?”
Da er det lettere å holde motivasjonen. Å gå ned mange kilo tar tid. Det er lenge å vente på ”belønning”. Alle vil miste motivasjonen av langsiktige mål om de ikke finnes kortsiktige mål å måle seg opp mot. Noen ganger er det lurt med daglige mål og ukentlige mål.

 5. Del målene dine med noen andre.
Bruk venner, eller andre som er naturlige i en slik prosess. Møt dem jevnlig og diskuter målene med hverandre. Snakk om det som er vanskelig og det du får til lett. Drøft hva du må gjøre for å holde fokus framover og sjekk at du er på rettspor. 

 6. Evaluer deg selv.
Gode evalueringsmetoder hjelper deg å ha fokus. Men de må brukes. Ta deg tid til å tenke gjennom hvor du er kommet i forhold til de kortsiktige og langsiktige målene. En del av det å lage seg mål er å lage seg prosedyrer for å måle hvor du er underveis. Eks har ekstragavansa en del skjemaer som man fyller ut flere ganger gjennom kurset. De gir en del pekepinner på hva som er endret, hva man må endre, og hvor langt man er kommet i prosessen.

7. Tilgi deg selv og jobb videre ved feilsteg eller bommerter.
Ikke gi opp om du ikke greier alle delmålene, lær deg heller å sette delmål som er mer realistiske. Gjør du feil så tilgi deg selv for dine feil og fortsett videre med en ny plan, det er lov å reviderer den underveis. Det er menneskelig å feile. Bruk de resurser du har inne i deg selv til å holde fokus.

Dagen sprekk: 4-6 baconsvor på kvelden (ingen karbohydrater, kun proteiner, fett og salt)
Motivasjon: E-post fra venninne i lunsjtider. Laget deilig middag til min datter. laks med salat og grov spagetti, hun ble så glad. Masse venninne prat på kvelden/felles trøst og felles trim under stjernehimmel. Handlet inn masse grønnsaker til fryseren, til senere bruk.
Trening: 1,5 min lang tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar