søndag 17. februar 2013

Sukkerfri ostekake



Her ser du lagvis effekten på kaken.
Man kan pynte med friske bær

Sukkerfri ostekake.

Mens jeg venter på våren og MC forhold må jeg fylle tiden her på bloggen med mattips. Derfor blir det en oppskrifter iblandet innlegg om lengsel og forberedelser til sykkelsesongen de nærmeste månene. 

Onkel blir 70 år i neste uke og det skal være overraskelseselskap i dag. Jeg hadde lyst å lage en sukkerfri kake til han. Som mange eldre har han diabetes 2 og regulerer dette ved matintaket. Men siden han skulle ha et selskap så tenkte jeg at han må jo få kose seg litt ekstra med gode kaker og så blir det litt lettere for tante som sikkert har styrer og står på veldig. I tillegg viste jeg at det kom flere med sukkersyke og gluten intoleranse.Selv hadde jeg ikke lyst å gå ut av ketosen så dette var et godt alternativ til alle fristelsene jeg viste ville komme. Det er et lurt tips å ta med seg en kake som man vet man selv tåler så har man litt lettere for å motstå fristelser (i teorien i alle fall).

Bunn.
Her kan du bruke hvilke som helst kjeks du liker eller foretrekker. Jeg valget Havrekjeks med havsalt. Den er ikke glutenfri, men havre kan noen tåle. Alternativ kan du lage en nøttebunn av malte nøtter, det gir både glutenfri og lavere GI fordeler. Man kan også lage en marengsbunn hvis man heller ønsker dette.
ca. 70 gram smeltet smør.
Kjeksene males/knuses og smeltet smør tilsettes.

Fyll 1 Ostemasse.
3-5 dl fløte piskes til krem.
1 pakke Filadelfia has i og piskes sammen med kremen.
Litt Stevia og brunt Sukrin (her må du smake deg fram til du får det slik du liker).
½ ts. vaniljepulver.

Fyll 2. Gelemasse.
3 dl Funn bringebær saft.
7 gelatin plater
4 eggehviter
Legg gelatinen i vann. Varm opp saften og tilsett gelatinplatene. Sett i kaldt vannbad for å kjøle ned vesken mens du pisker eggehvitene stive.
Tilsett den kalde saftblandingen gradvis til den stive eggehviten i en tynn stråle mens du pisker. Pisk til det er rosa og en jevn masse.
(denne massen kan også brukes som egen dessert og man kan variere smak ut fra safttype)

Montering:
Sett veggene på en rund kake formen på et kakefat og  trykkes kjeksmassen ned i kakefatbunnen. Da får du en jevn og rund bunn av kjeksen.
Fordel ostemassen utover på toppen av kjeksbunnen.
Ha gelatinblandingen på topp.
Sett kaken kjølig.
Ta av formen før du serverer kaken. Kan skjæres løs med en tynn kniv før den enkelt løftes opp.

Kaken kan også monteres i vinglass, glassskåler og serveres i porsjonstørrelser. Kaken kan lages både en og to dager på forhånd. Oppbevares kjølig.

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett