torsdag 24. januar 2013

Musserende vin med lite sukker og behovet for å gjemme seg bort

I kveld gav jeg egentlig litt blaffen og koste meg med å lagde meg kokoskake uten sukker. Den skal nytes i morgen på bursdagen min siden jeg har invitert mamma og pappa på kaffe hos meg. I tillegg har jeg sittet og googlet for å lete litt på vin med lavt sukkerinnhold til selskapet jeg er inverter bort i. 

Kokoskake oppskrift:
 5 eggehviter
3-4 sp sukrin
1 ts vaniljepulver
2 sp kaktussuker (kan sløyfes)
3 plater gelatin
3 dråper eddik

Pisk eggehviten stiv, ha i det tørre og pisk mer. smelt gelatinen i 3 sp varmt vann. Hel blandingen over eggehvitene mens du pisker mer. 
Ta å smelt litt sukkerfri sjokolade sammen med 1 sp kokosfett, ha dette i bunne av  en kakeform/brødform, sett i kaldt vann til det stivner. Ha eggehvitemassen i formen, settes kaldt til massen stivner. dypp formen i varmt vann og snu den på et fat (bilde skal komme i morgen når jeg lager den på fat). dryss over kokosmasse. 

  Jeg er ikke så glad i å feire min egen bursdag så jeg hadde utsatt og utsatt planleggingen og eventuelle tiltak som må til for å for å feire den. Signaler fra flere av vennene mine er at de ikke orker to fester samme helg, noen er dessuten opptatt på jobb og noen er syke og bør ta det rolig andre har fått kjæresten sin på besøk og er med god forståelse litt hjemmekjær.  Helgen kolliderer jo med noen andre som skal feire sin bursdag så dermed holder jeg meg litt i bakgrunnen. Det er helt greit :-) Da jeg noen dager før bursdagen min fikk tilbud om å komme til noen jeg ikke kjenner så godt sammen med en venninne takket jeg ja.  I tillegg ble jeg lovet lavkarbo mat og det frister veldig. Jeg er tilbake i lavkarbo form og vil gjerne holde meg der en stund framover. En eventuelt fest med masse god mat vill satt alle bestrebelser helt ut av spill. Det orker jeg ikke akkurat nå. FOKUS en stund til. Dessuten er det  Å gjemme seg litt bort på bursdagen noe som passet meg veldig godt. Siden dette skal kombineres med sunn mat så må man se hvilke viner har man å velge mellom. Da må man jo velge ut fra vin som man liker.

Jeg er jo en stor fan av musserende hvis tørr vin, men det er ikke alle tørre viner som har lavt sukker innhold. Og musserende viner har ofte høyere sukker innhold en de uten bobler. Dermed måtte jeg finne ut av hvilken vin jeg ville ha med meg i morgen. her er et lite utvalg som jeg skal spørre vinmonopolet om de har inne. 



Clouet Silver Brut Nature, kr 256,60 1g/l

Turgy Réserve Selection Blanc de Blancs= 0,3g





Grans Moments Brut Nature= 1,8


Grand Cru Cuvée Vive, Extra Brut = 2g



 

1 kommentar:

  1. Nå har jeg prøvd tre av vinene og konklusjonen er at de to nederste er best. :-)

    SvarSlett