torsdag 28. april 2011

Gojibær, en ny favoritt

For noen uker siden kjøpte jeg en boks med 300g gojibærpå den lokale helsekostbutikken.Grunnen var at jeg så det gikk igjen i en del oppskrifter på sjokolade, kaker mm som var lav- karbo baserte. Jeg betalte 164kr. Siden har den bare stått i skapet, uåpnet helt til for noen dager siden. Da åpnet jeg boksen og smakte på de rødlige små bærene som var inn og var hektet. Det var nydelig! Søtt og litt syrlig, med definitiv "mer" smak. Jeg har helt klart fått en ny favoritt i snop skålen. Fordelen er at det er supermat, altså mat som tilfører kroppen det den trenger samtidig som det er godt. Anbefalt dagsdose er en til to handfuller.

Gojibærkalles også for ulvebær (wolfberris), de vokser i Kina, Himmalaya i Tibet og i Mongolia. Gojibær inneholder massemasse næringsstoffer. De er antioksidantbomber, og har alle de essensielle aminosyrene, vitamin a, b, c og e, fiber, polysakkarider, mineraler og sporstoffer. De har også β-sisterol som reduserer LDL-kolesterolet og er antiinflammatorisk (noe som er bra for leddplager og hudsykdommer) bærene skal også hjelpe til med å stabilisere blodsukkeret og redusere høyt blodtrykk. Om alt dette stemmer er for meg uviss men bærerne inneholde verdens største kilde til vitamin C.  2500mg vitamin C per 100g frukt.

Bildet er hentet herfra
 Jeg har funnet ut at de kan kjøpes herfra til en mye rimeligere penge. For ca 158 kr (kommer an på kursen til pundet) får man 1 kg bær. Regner med at shipping koster ca 100 kr. det er dermed lønnsomt. Kjøper man for under 200kr slipper man toll og det er greit.

I mat kan den brukes både rå og tørket. Tørket brukes den ofte i kinesiske supper, i frokostblandinger, i yoghurt, sammen med sjokolade er den fantastisk, den kan bløtlegges i te eller has i smoothie mm. bare fantasien setter grenser. Jeg blir definitivt til å eksperimentere mer dette bæret.


Dagens motivasjon: småprat med Liv
Dagens trening: Spinning m Monica
Dagens utskeielser: Smash ca tre never. (mamma har bursdag og de lå framme på bordet, Smash er det beste jeg vet, sukk).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar