fredag 22. april 2011

Påskeferie og påske egg godterier

Før jeg ryddet, nå begynner det å ta form
I dag har vi hatt påskevær, helt uten snø. Egentlig skulle jeg sykle en tur for å trene styrke på sentret, men siden syklene ikke var klar (fikk ikke luft i dekkene, og en kjede som ikke fungerte, må seriøst få elsklingen til å ordne dem) ryddet jeg i innkjørselen og spylt hele plattingen med høytrykksspyleren i stede. Det tok ca. 3 timer å bli ferdig og da tenkte jeg på å gå løs på hagen, men ble reddet av to kjekke karer som kom og tok meg med på motorsykkeltur. :-)

Etterpå ble jeg i bakemodus og lagde liksågodt en del godterier til påskeegget til mine kjære. Eggene blir ikke satt ut før på Lørdag. det er jo da det er påskeegg dag.

Inspirert av en oppskrift fra en nettside om Chilimandler, lagde jeg min egen variasjon av dette ut fra hva jeg hadde tilgjengelig i skapene mine. Det ble også laget kokosboller og hjemmelagetis. I tillegg har jeg forberedt Bacalo til i morgen. Jeg skal lage to ulike, en vanlig og en uten tomatsaus og poteter.  Skal legge ut oppskrift om det blir bra.

Fikk skryt fra elsklingen som smakte på alt påskegodteret og min sønn tiggede til seg noen is kaker som han koset seg sammen med elsklingen sin med.

Chilimandler

  • 350 gram mandler
  • 1 eggehvite
  • 2 spiseskjeer vann
  • salt
  • kanel
  • cilli krydder,( jeg hadde ikke cayennepepper)
  • 1-2 spiseskje tabasko
  • olje
  • 4 spiseskjeer sukrin
Slik gjør du:
Sett ovnen på 120 grader, og legg bakepapir på et stekebrett. Kakk egget og ha kun eggehviten over i en bolle sammen med 2 ss. vann. Dette skal vispes til det skummer, men skal ikke bli stivt.


Det kan fort bli litt for spicy med cayennepepper, men det er også veldig godt å bruke en del. Noe av det sterke forsvinner under steketiden bruk derfro mer en du tror du trenger, bland røren sammen med mandlene.
Tilsett sukrin og visp eggehvitene sammen. Ha også i krydderet og saltet..

Fordel ut på bakepapir og sett i oven, snu underveis. jeg brukte 50 min + 20 min med åpen og avslått ovn (var på motorsykkeltur).

Ferdig pakket i pose, var kjempegode og man kan godt ha myyyyye cilli i.

Kokosboller

6 eggehviter
2 toppede teskjeer sukrin
en dæsj rent vaniljepulver
6 gelatinplater
3 spiseskjeer Cocosa extra virgin
50 gram Freia Premium 86%
100 gram meieri smør
litt palesirup
3 spiseskjer med palmeblomster

Gelatinplater legges i bløt i ti minutter. Cocosaen smeltes i vannbad. Klem ut vannet av gelatinen og smelt den sammen med Cocosaen. Imens has eggehviter, skrinog vanilje i en stor bolle og piskes stivt med miksmaster. Etterpå sper man inn cocosa og gelatin i de stivpiskede eggehvitene mens man rører for hånd. Sørg for at det ikke blir bunnfall. Etterpå kan man ha denne blandingen i 10-12 små skåler eller sette dem ut på akepapir med skje i små topper. Deretter smelter man sjokoladen og smøret sammen i vannbad og heller dette over "kokosmassen", før man setter alt i kjøleskap. Spises med skje.


Isen har jeg skrevet oppskrift på før. Du finner den her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar