onsdag 27. april 2011

Sjokoladetrøst.

Min yndling er denne.
Dagens motivasjon for å spise sjokolade etter middag ble NRK sitt innslag om lavkarbodietten som slo galt. Tragisk for den det gjelder, men en god unnskyldning for noen sjokoladebiter. Nå snakker vi 70% sjokolade med smak av sitron fra Premimum hvor 25 g er 145 kalorier og 7,3 g sukker (ja, jeg sjekket på pakken siden jeg ikke går rundt å husker sånt i hodet). Spiser jeg hele platen på 100g får jeg i meg 29 g sukker og 570 kalorier. Det er nesten halve dagsbehovet av kalorier. Er det rart jeg vurderer å redusere på sjokolade inntaket?

Men ellers er jo mørk sjokolade sunt i små doser. Helst bør det være 78% kakao i dem, men det er ikke så mange som har dette så jeg nøyer meg ofte med 70% og reduserer noe på inntaket (hahaha særlig).

Mørk sjokolade inneholder mindre sukker og mer kakao. Det har vist seg at kakaobønnene i inneholder såkalte flavonoider, som er antioksidanter på  linje med dem man finner i rødvin (jeg er ikke så glad i rødvin for tiden så jeg tar heller litt sjokolade hver dag) Disse stoffene påvirker LDL (det dårlige kolesterolet) i blodet og hindrer dannelsen av åreforkalkning i arteriene (blodårene). Av denne grunn har fettet i (mørk) sjokolade en nærmest nøytral effekt på blodets kolesterolnivå. Noen studier har vist at HDL (det gode kolesterolet) faktisk kan stige med opptil 10 prosent på grunn av stoffene i sjokolade. Dette synes jeg er flott. Dessuten har man påvist opptil 400 andre substanser i sjokolade, blant annet serotonin og endorfiner, og man tror at flere av disse substansene har en reell oppkvikkende og positiv effekt på kroppen generelt og den mentale tilstanden spesielt. jeg er selv overbevist om at uten den mørke sjokoladen min hadde jeg vert en mye mer sliten og trist person. Andre stoffer kan ha spesifikke oppgaver som styrker immunforsvaret. Kanskje kan jeg skylde på sjokoladen at jeg ikke har hatt influensa eller forkjølelser i vinter?

Men poenget mitt var egentlig ikke kaloriene eller fettet, men sukkeret i sjokoladen, med det kostholdet jeg har ellers i hverdagen blir det lite sukker. Grønsaker, kjøtt/fisk/egg har ikke særlig med sukker i seg så dermed er det gjennom sjokoladen jeg får mest sukker i meg. Ja, og så vin da.Lurer på hva som skjer om jeg sniker inn mer sukker i kosten ellers? vil det redusere sukkersuget? Neppe tror jeg. Alternativet er å begynne å spise mer nøtter igjen. Det tar en del av sukkersuget. Selv om nøtter inneholder mye kalorier så får jeg i meg en del viktige sporstoffer og mineraler.


Påsken var ganske løssluppen i sukkerfrornten.  Det gikk med noen store plater med melkesjokolade og litt marsipankuler, noen salte drops, tørr hvitvin og sånt. Itillegg ble det jo det snopet jeg hadde laget som er lite sukker i. Så i sum er det nok mindre en det pleier. Lite trening ble det jo også så vekten reagerte automatisk med å gå opp.

Denne uken bruker jeg på normalisere kostholdet igjen og komme igang med trening. Jeg begynner å innse at livet videre kommer til å bli preget av måtehold og trening hvis jeg skal komme i mål før sommeren. Som det sto i artikkelen så går man ned på lavkarbo- mat, men som jeg tidligere har skrevet om så går man ned med redusert inntak av kalorier også. Jeg må lære meg å finne den middelveien som gjør at jeg kan ha et normalt kosthold og treningaktivitet uten å gå opp i vekt. Det er innmari vanskelig å finne denne balansegangen for kroppen min. Enten går den ned eller så går den opp.

Jeg tror at det neste målet mitt må være å finne balansegangen, se hvor mye man kan skeie ut uten å må starte på nytt hver uke liksom. 

Det at pappa ligger på sykehuset med et slag han fikk i påsken og venter på videre behandling for tette blodårer i halsen er også med på å skape et indre stress som lett lar seg kanalisere i sukkerlyst. Kjenner at jeg har noen dårlige vaner med å døyve tress og usikkerhet med sukker. Det er en vane jeg kan gjøre noe med så lenge jeg er klar over det. Men i tillegg er det en motivasjon i forhold til å selv ikke få årer som er tette. Det får meg til å fokusere på fisk og omega 3 i kostholdet vårt. Det har lenge vært veldig dominert av kjøttprodukter. Det smakte derfor nydelig med stekt laks m/ salat, grønnsaker og stekt østers sopp til middag i dag. og da er det ekstra godt å spise litt mørk sjokolade med helseeffekt på kolestrolet etterpå.

Dagens motivasjon: bikini bilder fra vinterferien som jeg så på i går kveld samt koselig epost fra Liv.
Dagens trening: styrke/eller tredemølle etterfulgt av bodybalanse i kveld.
Dagens lyspunkt: intet nytt fra sykehuset og hørte rykte om en snill kollega som hadde forelsket seg igjen, det var hyggelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar