I dag regnet det enda mer enn i går. Det øste ned, dammer og overflatevann samlet seg rundt omkring på veiene og man får bare lyst til sitte inn og se på med en kopp kakao. Man skal ikke ha så mye fantasi til for å forstå at man blir fort vår når det kommer så mye vann ned fra himmelen som i dag. Når man blir vår blir man også fortere kald og stiv (dette sier teoriboken og hittil har jeg jo merket det når jeg sitter på elsklingen, men da gjør det ikke så mye for det er ikke jeg som kjører og må være fokusert).
Utsikten fra bilvinduet i dag, fristende..not ??? |
Flotte, tørre jakka mi :-) |
Etter .1 økten (2 timer) i dag merket jeg godt hvor kald jeg
var blitt, selv om jeg ikke kjente det selv før etter at jeg var gått av sykkelen og
kommet meg inn i bilene. Jeg må skryte litt av jakka min, for den var tørr på
innsiden. Så selv om det rant dammer av den da jeg hang den opp, var JEG faktisk tørr.
Buksa var blitt bittelitt fuktig på innsiden så jeg litt imponert over den også. Hanskene
var klissvåt. Nei, jeg har ikke regntøy og overtrekket til hanskene lå
selvfølgelig hjemme sammen med ullundertøy og ullsokker (dårlig planlegging). Hendene var blitt stive og trege, mye av motorikken var
borte så det var godt å komme seg hjem å få tatt av seg klærne da jeg var ferdig.
Vil ha! god passform til meg i M. |
Værmeldingen viser regn i morgen også, så ut på ettermiddagen tok jeg meg en tur
til den lokale MC sjappa og så på regndress. De hadde en type fra Jofama.
Den passet og virket ganske solid og varm. Jeg greide ikke å bestemme meg så
jeg skal tenke på det til i morgen. Jeg vil sannsynligvis trenge en før
sesongen er over allikevel liksom så man godt begynne å lete etter noen som passer. Ulempen var at den tar litt plass på sykkelen, men den virket solid og av god kvalitet. Siden hanskene mine var søkkvåt og jeg
tviler på om de blir tørr til i morgen sjekket jeg ut alternative hansker,
butikken hadde bare et par til nesten 600 kr, så jeg skal tenke litt på det
også, egentlig har jeg lyst på et par votter (det er mye kulde i NordNorge) men
det hadde de ikke. Det er alltids greit å vite hva som finnes i butikken i alle fall.
Så over til noe som er morsommere enn været: Kjøreøkten i dag.
Den begynte med litt alene kjøring i andedammen (fremdeles kjempkult), så bar det
raskt ut på veien, ned på riksveien og litt rundt omkring i bygefelteene. I dag
ble det tatt flere svinger i 2. giret. Jeg merker forbedring på hvor jeg har
blikket, jeg greier å ha mer oppmerksomhet på trafikken og mindre på motorikken
rundt kjøringen. Jeg puster mer..tjihi dvs. jeg puster mer uanstrengt og blir
ikke lite stiv. Jeg har vært og kjørt flere turer gjennom Sortland på riksveien,
gjennom rundkjøringen, over riksveien, rund møbelbutikkene og leilighetene, opp langs VGS og inn og ut av riksveien. (Men
ikke inn i hovedgaten gjennom sentrum med den tettese trafikken, det skal vi gjøre senere sier
kjørelæreren, jeg er på et nivå hvor jeg enda har fokus på motorikk).
Jeg kjenner at jeg har begynt og øver meg på å komme raskere
inn i kryss, rasker av veien og beregne når det er mest lønnsomt å sette
sykkelen i bevegelse for å få kortets mulig tid mellom bilene. Jeg har større
fart og en del ting begynner å bli innøvd. I bil blir man fortere vant til hvor
raskt man kan hive seg inn i kryss og over gatene etter andre biler, på
motorsykkel må jeg venne meg til dette helt på nytt, tiden det tar på giring, hvor raskt den kommer
i akselerasjon, og hvor lang tid jeg selv skal beregne å komme over. Til nå er
jeg litt for treig synes jeg selv, men jeg begynner å forstå at man kan gjøre
seg klar mye tidligere en i bil.
Smerten i høyrearmen var tilbake, regnet og kulden gjør også
slik at man fortere begynner å miste motorikken, spenner seg og dermed stivner
man. Spesielt når man må kjøre mye motorikktrening helt på slutten av en økt,
når man er på det mest slitne. Jeg kjenner at man gjør flere feil når man er
sliten og irriterer meg grønn over det selv.
Kjørelæreren permitterte meg og sendte meg hjem for å varme
meg etter første økten. Jeg tror han syntes det var mye mer ufyselig en meg og han hadde regndress. Han skulle ringe meg senere, da kunne vi ha teori i
stede siden det regnet sånn sa han. Det var godt å komme hjem til tantehuset å
få av seg de fuktige klærne, spise et realt måltid med egg og bacon ( utløse brannalarmen og ble oppringt av sikkerhetssentret, flaut, men onkel bare lo på telefonen etterpå. Snille Onkel) fylle i
boblebadet med varmt vann og la kroppen tine opp igjen. Jeg har okkupert hele
badet med fuktige MC klær som skal tørkes, så sånn sett er det bra at jeg er
alene, ellers kjenner jeg at jeg begynner å savne litt selskap av andre
mennesker. Man drømmer ofte om å ha tiden helt alene uten at noen krever en, og uten alle ting man MÅ gjøre. Sånn sett har det vært noen velsignede dager her, men nå kjenner jeg at jeg begynner å savne minesine.
Tenk på et tall og det er sannsynligvis ikke riktig |
Nå, i ettertid kjenner jeg at jeg gleder meg til mer
langkjøring. Det er vel og bra og taffle i byggefeltene i 2. og 3. giret, men
den største gleden over å kjøre får man når man har litt asfalt foran seg og
vet at man kan kjøre litt mer sammenhengende. Men fornuften min vet at det blir
mer motorikk trening og mer øvelse i byggefeltet i morgen og noen flere dager. I følge beregningen min har jeg ca. 44 kjøretimer igjen. Hver dag man kjører er på 4 timer så dermed er det bortimot 10 dager med kjøring igjen. Hittil tror jeg ikke det er noe som tilsier at jeg gjør det raskere i alle fall.
Usikker på morgen dagen, det er meldt regn da også, men med
opphold ut over ettermiddagen. Kjørelæreren ringte og sa at det ikke var så
forsvarlig å kjøre mer i dag da det fremdeles regnet. Han utsatte neste
kjøreøkt til omtrent da YR.no sier at det blir oppholdsvær i morgen, i 11-12
tiden. Greier jeg det kan jeg ta tre økter i morgen foreslo han, men vi kan jo
se det an.
Hvis en av dem er litt langkjøring så går det sikkert bra tenker jeg i mitt lille hode, og med noen stopp og tøy og bøy så kanskje det går. Men vi
skal begynne med teori om været ikke er bra. Kjørelæreren sier vi må ha litt
teori men han virker ikke som han har så lyst på det selv, og jeg kan jo forstå
han.Det er mye morsommere å kjøre.
Dagens eksperiment: tåler skinnhanskene tørketrommelen uten
å krympe? Må nemlig tørke dem raskt slik at de er tørr til i morgen.
Når jeg leser om kjøring i regn, så husker jeg hvorfor jeg solgte sykkelen min... Hadde kun sykkel, ikke bil - og Bodø i alskens vær er nok mer egnet for bil over tid. Du har begge deler snart og det er noe helt annet:-) Jeg synes du er tøff som kjører opp og vil bare si ;-stå på! Klem
SvarSlettDa må jeg jo skrive om solskinnskjøring :-) Har på følelsen at det er verdt det...er vel derfor man holder ut :-)
SvarSlett