torsdag 10. februar 2011

Tretthet og søvnproblemer


Jeg er så trett for tiden, Ja, ikke bare i dag, men har merket at jeg har vært det i flere uker. I tillegg har jeg hodepine. Dette er symptomer jeg ikke pleier å ha og de har vedvart en stund så nå er det vel på tide å slutte å tru at det går over av seg selv. Det naturlige spørsmålet da er jo om jeg sover nok. Og svaret er ja, jeg gjør jo det, men ikke nødvendigvis når jeg bør gjøre det. Den siste uken har jeg snudd døgnet litt, Jeg får ikke sove om natten. Klokken blir lett 3-4 før jeg faller i søvn og da er det umulig å komme seg opp i 8 tiden, dermed har jeg hatt muligheten til å stå opp senere, så jeg ligger i sengen i noen timer ekstra, sover dårlig, utsetter vekkeklokken og til slutt kravler jeg ut av sengen og er trett hele dagen. Så er det samme leksa neste dag. I tillegg får jeg dårlig samvittighet over at jeg ikke greier å starte dagen tidligere. Men en del kveldstimer går jo med til å jobbe for å gjøre noe med samvittigheten og få unna det som skal gjøres. Heldigvis kan jeg gjøre dette av og til, men det hjelper jo ikke i lengden.

I neste uke skal jeg til legen, tror jeg må nevne det for han. Det kan jo hende medisinene på stoffskiftet mitt må reguleres litt. Eller at jeg har lave B12 verdier.

Jeg søkte litt rundt på søvn og søvnmangel i dag og fant at det er flere grunner til at man kan få søvnproblemer. De fleste sidene sier omentrent det samme, så det var ingen  WOW opplevelse men masse sykdommer som kunne føre til søvnmangel. På nettdoktor sier de at fysiske sykdommer sjelden er årsak til tretthet. Likevell ramset de opp kreft, sukkersyke, lav blodprosent, infeksjonssykdommer eller stoffskifte som det vanligste. Nå har jo jeg stoffskifte problemer og ta medisin jevnt og trutt, men det kan hende opptaket har endret seg med vektnedgange og at det er vinter. Så det er best å sjekke verdiene mine hos legen neste gang jeg er der.

Ellers nevner de at depresjoner er en vanlig årsak, Men jeg føler meg ikke deprimert, bare sliten og trett med hodepine og det kan man jo bli litt nedstemt over. Man kan også bli trett av manglende mosjon og dårlig kosthold. Jeg tror jeg trygt kan utelukke begge deler, jeg har aldri spist så sunt og variert som nå og trening er jo noe som ofte gjentas. Ellers anbefaler de at man går til legen hvis det har vedvart en stund.

Ellers er det jo midt vinters og lys er jo viktig for å ikke føle seg trett. Jeg pleier å slite litt vinteren, men ikke slik som dette. Jeg er lykkelig for at sola er på vei tilbake og i dag var det strålende vær. Jeg håper på at jeg kan komme meg ut og gå tur i sola og snøen, men dessverre er jeg ofte på jobb enda da. Men det er lov å glede seg over det allikevel.

Et kjerring råd er å ligge stille og bare hvile, det skal vist også hjelpe hjernen. Men jeg gjør jo det noen timer hver natt uten å sove så jeg synes ikke det hjelper. Nei best å få sjekket noen blod prøver.
I mellomtiden kan jeg glede meg over at elsklingen kommer hjem og blir i 3 hele uker. Kanskje blir det letter eå gå å legge seg og sove når man får noen å sove sammen med.

Dagens motivasjon: kurs, og konstatert –. 15 kg på 4-5 måneder.
Dagens trening: Avlyst grunnet sliten og kvalm form, holdt senga og sov i stede. Styrke trening m badstue er på planen i morgen
Dagens utskeielse: lite stykke sjokoladekake hos mamma, fersk fisk, lever og rogn hjalp jo ikke på formen i dag. Ble kjempe trett, kvalm og sliten resten av dagen, men det var godt der og da. Men tror jeg utsetter det til neste år å gjenta det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar