tirsdag 22. februar 2011

Nydelig te og morgen trening

Jeg vil takke min venninne Gjertrud for en fantastisk oppskrift på en god te. Jeg er ikke noe kaffe eller te menneske så jeg har slitt litt med å variere drikken, slik at jeg ikke går lei av vann, og at jeg har noe varmt å drikke  når jeg er på kaffeer. Før da jeg drakk te liket jeg frukt te med sukker eller honning i, eller kaffe med sjokolade og melk. Så det siste halve året har jeg forsøkt meg litt fram for  finne alternativer. Det har blitt litt farris og litt grønn te som jeg syntes har smakt fælt når jeg har vært ute, hjemme har det blitt vann. Jeg synes jo grønn te smaker tørt gress, det er ikke godt i det hele tatt så jeg gav opp prosjektet lenge før jul etter å ha forsøkt ulike typer.

bildet er hentet herfra
Før jul begynte jeg å drikke te på fersk ingefær  Det er godt, varmt og gir litt ekstra spiss. Dessuten er kan det også være bra for meg, siden ingefær sies å ha god effekt på influensa, forkjølelse, fordøyelsesbesvær, kvalme, giktsmerter. Men jeg drikker det hovedsaklig siden jeg liker smaken og at det er varmt. Men så var jeg i forrige uke på besøk hos Gjertrud og hun fortalte meg om sin te og jeg fikk smake. Den var frisk, syrlig og med spiss av ingefæren. Lykkelig dro jeg hjem med en ny oppskrift og i går lagde jeg 2 liter av stoffet. I går og i kveld har jeg nytt en kopp te, som den første på lenge som smakte nydelig. Og det positive er er at jeg savner ikke sukkersmaken. Limen gjør underverk.

Det anbefales jo at man drikker grønn te hver dag på grunn av alle det positive helseeffektene det har. årsaken er polyfenoler og andre antioksidanter som finnes i grønn te. Spesielt skal det være epigallocatechin gallate (EGCG), som finnes i store mengder i grønn te, som gir den positive helseeffekten (iform). I tillegge har grønn te koffein og Thenanin (som muligens er litt mer ukjent - dette er en aminosyre med noen fascinerende effekter). Den påstås blant annet å bidra til en følelse av ro og avslapping, som en motsetning til den stimulerende effekten fra koffein Mest etter vann er det det den vanligste drikken i hele verden ( treningsforum). Treningforum har også en grei oversikt over myter og fordeler med grønn te. Personlig likte jeg det med økt levealder og mindre midjemål,  gratis forbrenning av opp till 100-200 kalorier per dag ( jeg må trene i opp mot 20 min på tredmøllen for samme effekt) og lavere appetitt. Det er å få både i pose og sekk, så nå blir det mer grønn te på meg framover.

Jeg ante ikke at man kan kjøpe det i kapsler, det kan være en løsning siden jeg aldri vil greie å få i meg mange kopper av denne drikken. I alle fall ikke 10 slik man måtte for å leve 4.8 år lenger som de skriver om i undersøkelsen.

Dilmah te
Gerteruds te:
på 2 liter vann brukte jeg 
5 poser Dilanh grønn te.
en liten knyttneve fersk Ingefær i biter
saften av 2 lime

Vannet koker opp og jeg har i biter av ingefær. dette lar jeg koke noen minutter, så tar jeg kasterollen av varmen og har oppi posene med grønn te. Dette står å trekker i 10 min. jeg siler av te`n og har oppi kraften fra 2 lime. Vesken has på 1,5 liter flaske (tomme brusflasker) og settes i kjøleskap. Man trenger bare varme den opp før bruk. Deilig og friskt i smak, med alle de gode stoffene intakt. Den kan også fryses i flaskene.

Ellers har jeg i dag gjennomført en styrketreningsøkt på morgenen i stede for kvelden. Det var genialt! Lite folk i lokalet slik at man ikke må vente på vektene, fin form resten av dagen, og hele kvelden til egen rådighet. Jeg skulle ønske at jeg kunne trener mer om morgenen. Jeg regner med at jeg kommer til å forsøke å prioritere dette minst en gang i uken fra nå av. Håper jeg får det til.

Dagens trening: 60 min styrketrening
Dagens motivasjon: Vekten i helgen viste litt mer en jeg likte, jeg skal "søren meg ta" vise den i slutten av uken.
Dagens utskeielse: ribbe og most grønnsaker med spinat til middag, stekt svor er farlig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar