onsdag 2. mars 2011

En gang sukkerjunkie, altid sukkerjunkie. Å senke garden litt er farlig….


Kurs er pyton for kostholdet mitt! Hvordan holder man seg våken i timevis mens andre prater, uten tilførsel av sukker og kaffe er for meg et mysterier. Hadde man enda kunne sett fram til riktig sammensatt lunsj eller middag hadde det vært lettere, men nei ikke engang det skjedde. 

Jeg har nettopp vært to dager på kurs og resultatet er fullstendig krise i forhold til å få i seg rett mat, nok proteiner og vitaminer uten sukker og stivelse. Kroppen min verker av feil inntak. Sukkerjunkie som jeg er reagerer jeg raskt på inntak av det farlige stoffet. Deilig klarhet i hjernen, falsk energi som strømmer gjennom kroppen mens blodsukkeret mitt er høyt og kroppen pumper insulin inn i årene. 

En ting er det at jeg velger feil helt bevisst en annen ting er det at det som serveres på enkelte hotell gir så liten valgmulighet til å velge rett. Jeg trodde det var mye lettere en det faktisk var, men innser at det kommer veldig an på hotellet. I pauser på kurset serveres det luftige rundstykker basert på hvitt mel, kjeks av mer mel og sukker, samt frukt som aldri ville ha vokst i Norge, og dermed har veldig høyt sukkerinnhold. Sulten som man er på energi for å holde hode klart, hiver man innpå det som finnes tilgjengelig.

Lunsjene besto av mye mixet mat, dermed kan man ikke velge bort det man vil, og det er sauser og desserter av sukker til det meste. Så jeg gav nesten opp. Tenkte at to dager på kurs ikke gjør stor skade og spiste det som ble tilbudt til middag og lunsj uten å være til bry. Jeg valgte unna det som jeg opplagt så ikke var bra, som poteter, ris og pasta. Men deserter er jeg svak for, så det ble en del sukker på disse to dagene.

Det som er bra er at vann med is og sitron er det heldigvis rikelig av.

Bildet er hentet fra denne bloggen
Så nå sitter jeg her hjemme igjen, med høyt blodsukker og venter på at treningen skal starte om en time. Regner med at blodsukkeret synker raskt og kroppen vil skrike etter en ny dose ganske raskt. Forbereder meg mentalt til å ikke gi etter flere ganger. Nå er det tilbake til mat med lite sukker og stivelse igjen. Rart hvor fort man kan gi etter og hvor fort det er å ”glemme” hvor vanskelig det er å holde seg unna feil mat. Junkien i meg spøker og lokker, Jeg kjenner hjernen min spøke for meg, bortforklare og overtale, lirer av seg forklaringer og bortforklaringer på hvorfor jeg jeg skal hive i meg de deilige søte sjokoladeovertrekte havreflarnene Lene har i esken sin, eller saumfare skapene etter noen søtt og godt slik at jeg får meg et blodsukker kikk igjen. Kjenner behovet bygge seg opp og jeg jobber mentalt for å overvinne det. Vet jeg får 3 dager med dette ”maset ” fra kroppen min før det gir seg igjen. Er det virkelig verdt det å kutte ut igjen? Hvorfor ikke bare gi opp med en gang? jeg greier sikkert å øke treningsmengden slik at jeg kan spise hva jeg vil?  og gjør det noe om jeg gir blaffen noen dager til, og noen til?

Jeg forsøker å strammer inn taumene og går inn for en ketose periode igjen. i alle fall en liten uke, helst lenger :-)

Det er nøyaktig en uke til jeg drar på ferie og blir borte i 14 deilige solfylte dager. Lurer på hvordan det vil bli med kostholdet da? En del utskeielser vil det nok bli, det skal være forskjell på ferie og hverdag tross alt. Men jeg ser hvor lett det er å falle tilbake på gamle synder, så her må det beintøff mental trening til igjen også.

Når jeg kjenner etter hvordan kroppen min føler seg etter to dager med ”fos mat” så er det lite positivt å si. Den er slapp, oppblåst, sugen på mer, øm og rastløs. Jeg har vondt i magen og er litt kvalm hele tiden. Så det føles ikke bra. Jeg har egentlig lyst på en uke med suppe, bare for å rense meg, men da blir det lite proteiner så det er uaktuelt.Jeg håper jeg føler meg bedre etter treningen. 

Hvordan føler egentlig du deg etter sukkerintak? 
Er det bare innbilning at jeg føler meg bedre uten, selv om det er vanskelig å gjennomføre?

Ønsker alle en fin onsdagkveld. 

Her i nord skal vi nyte stormen som raser utenfor dørene i kveld.

Dagens trim: gå tur i byen og i butikker og bodybalans i kveld
Dagens motivasjon: hvor dårlig jeg føler meg, ny nydelig kjole
Dagens

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar