søndag 6. mars 2011

Pizza uten mel bunn og å planlegge for syden tur..

Det er 4 dager til jeg reiser til syden, hodet mitt er opptatt av pakking og gjøre lure valg på hva man skal ha med seg. Hva pakker man for 14 dager med en værmelding som sier 18 grader og overskyet, med regn. I hode mitt hadde jeg bare planlagt sol og 25 grader. Jeg klager ikke, men det krever litt anderledes klær en jeg hadde tenkt. Jeg skal nok absolutt greie å nyte 18 grader også.:-)

Begrenset vekt gjør pakking vanskelig.
Koffertene er funnet fram, jeg har prøvd klær hel morges og funnet tut at det meste av sommer klærne passer enda, noe er for stort, men det meste går bra. Sommerklær skal jo være litt store og vide tenker jeg positivt. Det som jeg ikke har kan jeg jo kjøpe der nede. Man kan alltids trenge en god unnskylding for litt shopping. Det som slår meg etter hvert som kofferten blir fullere og fullere er kommer jeg til å trenge alt dette?? Er det for mye??  Jeg trenger et kurs i å pakke kofferten så jeg tar med mindre. Hvor mange anntrekk pakker du når du skal på ferie i 14 dager?

Siden det er søndag og siste dag elsklingen er hjemme, er jeg veldig fornøyd med å ta ting med ro og bare nyte at han er her enda. Mentalt  jobber jeg med å forberede meg på at han blir lenge borte på jobb igjen. Heldigvis er det ferie med min datter i Syden slik at vi får noen andre ting å tenke på en at vi savner han. Til tross for at han har levd et pendlere liv i omentrent 20 år gjør det like vondt hver gang han reiser bort.

Ellers har jeg laget pizza uten mel for første gang. Den ble kjempegod. Egentlig er det min flinke datter som har laget mesteparten av  maten. Hun har hatt hjemme oppgave fra kost og helse. Siden vi skal bort på ferie jobber hun inn skoleoppgaver hun går glipp av. Denne gangen ble det husarbeid og matlaging. Men siden jeg også skulle spise så måtte jeg blande meg inn og være sikker på at den ble slik jeg ønsket. Fyllet i pizzaen er ikke noe problem å lage fra grunnen av og få en lavkarbo variant av, verre er det med bunnen. Den normale pizzabunnen er jo med hvitt mel. Vi ble enig i en grov variant til alle de andre, siden et av temaene var gjærbakst, og jeg lagde da bunn på ost og rester fra proteinbrød røren (som jeg allikevel måtte lagde akkurat der). Ved å bruke proteinbrød røren ble bunnen mer sprø og markert.

Til dessert ble det skogsbær med krem, det var en frisk og aldeles nydelig avslutting,
Det var et nydelig måltid på en lørdagskveld med film sammen med familie og venner.
 Dessverre glemte jeg å ta bilder av bunnen, men her er en pizza bit.

En pizzabit med bunn uten mel
Pizza bunn
Dekk en paiform med ost, stek denne i ovnen til den er crisp og litt brun.
Smør utover proteinbrød røren i et meget tynt lag, stek til det blir sprøtt ca 15 min.

Pizzafyll
Stek karbonadedeig
En boks hakket tomat m /oregano smak
En  boks tomatpurre
3 sterke cilli i små biter
En ts hvitløk hakk
Ca 5 del vann
Tilsett salt og pepper

Smør fyllet over pizzabunnen
Frisk og godt med antioksidanter
Man kan i tillegg ha på løk, paprika, bønner, mais og lignende ut fra hvor lite karbohydrater man velger selv.
Jeg hadde også på noen ts med pesto.
Ost på toppen

Stek i 10 min på 200 grader nederst i ovnen.

Kan nytes både nystekt og dagen derpå. Jeg helt sikker på at den kan fryses ned og stekes senere også, men det ble det ikke nok igjen til å sjekke ut.

Dagens trening: Ble en time treningsenter og 1,5 timers gåtur i snøstorm sammen med to venninner.
Dagens motivasjon: restepizza og snart ferie. Er egentlig ikke missfornøyd med å stå i ro.
Dagens utskeielse: Dagen er langt fra over enda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar