mandag 23. juli 2012

11 Å lære seg å kjøre MC. Egen MC :-)

Hurra..!! Det er mulig man tar ting litt på forskudd, men vi har i alle fall kjøpt en MC til meg. Personlig ville jeg ha ventet noen dager til jeg var sikker på at jeg besto eksamen, men det var et godt tilbud og vi har tatt litt forbehold.
Den er ikke helt slik jeg tenkte meg, men sånn er det når lysten heller mer mot andre typesykler og fornuften sier noe helt annet. Den er iallefall veldig trygg iogmed at det er en slik jeg har hatt på kjøreskolen.



Jeg hadde med meg elsklingen, og den yngste bror min for å se på den, begge kan litt om motorer og MCer, så det føltes ganske trygt. Vi så på den sånn overfladisk og elsklingen hadde en liten kjøretur på den. Den skjøt ganske kraftig da han kom tilbake i alle fall. Det kunne også høres ut som om man måtte synkronisere ett eller annet (ventiler??) siden det var litt putring i den da den gikk på tomgang. 

Men hverken jeg (bombe) eller elsklingen er noen ekspert på Yamaha motorer så vi blir glade for tips om andre ting det kan være, eventuelt hvordan vi får den optimal elle rom andre ting vi bør sjekke før vi signerer kjøpsavtalen?

Vi håper det bare er litt justeringer på forgasser/tenning og skifte av tennplugger og olje så regner vi med at den er tipp topp, men om vi tar feil er det fint å vite hva vi skal se etter... For sikkerhetsskyld kjørte vi innom onkel Fred og snakket litt med han, han er veteran på sykkel så han sikkert meste tenker jeg. I tillegg fikk vi oss en kaffekopp og fikk pratet litt om løst og fast.

Sykelen har stått lagret inne i 2 år, kun kjørt en tur på 6 km i fjor og kun for å fylle drivstoff i år. Det er en damen som eide den før meg. Hun kommer fra Saltdal og liker ikke veiene i Lofoten, derfor har hun ikke kjørt så mye på den.

I går kveld satt elsklingen å leste seg opp på Yamaha motorer, så får vi se hvordan det går. Ulempen er at det ikke er noen i klubben som har lik motor/mc så dermed er det ingen å spørre lokalt heller. Jeg har jo tatt forbehold om alvorlige feil og at jeg skal like den når jeg prøvekjører den.
I dag har jeg sittet inne og surfet på nett, slik jeg alltid gjør når jeg skal lære meg om noe nytt, da kom jeg over denne siden som har alt av tilleggsutstyr for sykkelen min.

Så dere som er så tekniske fyr løs og kom med gode råd til meg ang denne sykkelen, del gjerne gode sider på nett med meg :-)

1 kommentar:

  1. Føsteintrykket stemmer ikke. super god sykkel, var bare asfalten som skiftet og var grovere en ellers, dermed ny vibrasjonsfølelse :-) Dette bekjentskapet blir bare bedre og bedre.

    SvarSlett