mandag 30. juli 2012

Syk MC :-(

Doningen min er syk. Den ville først ikke starte en morgen da elsklingen prøvde den. Han trodde det var kommet vann inn i systemet noen plass da han vasket den kvelden før. Han startet dermed å en mekke prosess hvor han demonterte og sjekket ting og tang. Jeg bidrar innmellom med å teste ut slipekremen på Cromen slik at den blir blanker.  Jeg pusser og gnir, og tenker at dette er manfolkas svar på å pusse sølvtøy. Men like kjedelig er det.  Jeg pusser mer med tynn olje til slutt.

Etter en stund starter sykkelen, men det avdekkes at det kommer en guffe ut av kjølesystemet i ramma. Jeg påstår det lukter bensin og at det er olje i. Elsklingen påstår det er vann med olje i... Den ellers flinke Elsklingen forstår ikkenoe.  Her gjøres dermed en del ting: 1. ring en venn....2. ring verkstedet i  Harstad når det åpner (begge råd på oppfordring fra meg).

Neste morgen komemr min Onkel på besøk og ser på Doningen.  Han konstaterer at det er olje og bensin som kommer ut... manfolka snakker om sylindre, klør seg i hode og finner ikke ut av det. Jeg foreslår forsiktig at man kan ringe til Harstad og høre... Det gjør elsklingn. Der får han vist svar på det meste for han ser veldig fornøyd ut. Det er vist noe om at sylindrene eller noe lekker besin ned i oljen, og siden oljetanken bare tar 3 liter vil den skyte opp det overskytened guffa opp i ventilene når jeg gir gass. Løsningen er å tappe ut al olje, fylle på billig olje og kjøre den litt, tappe av oljen og fylle på Ny dyr olje igjen. Sylindrene må også tas ut og rengjøres før man fyller på ny olje.... Det hagler med fremmedord som man sikkert må ha et mekk- kurs for å forstå....
i det sorte hullet kommer det olje og bensin ut når jeg gasser opp. IKKE BRA!
Det virker som om elsklingen har peiling på hva han skal gjøre. Nå får vi se om det blir mer kjøring på meg snart....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar