mandag 2. mai 2011

Do you want you dreams to come true?

its so true!
I det siste har jeg tenkt en del over kostholdet mitt og hva som er smart å gjøre. Jeg har lenge påstått at det er viktig å være bevist hva man spiser, og å spise nok og ofte av det som kroppen trenger. I tillegg skal det være rom for tilfredsstille sjelen litt også, mener jeg. Når man skeier ut noen få ganger i stede for ofte er det større mulighet til å ha kontroll og faktisk glede seg over utskeielsene. Det handler om erstatte dårlige vaner med vaner som er sunnere for en selv. Bare du selv vet hvilke vaner dette er.

Slankekurer og sult er ikke det samme, det er ikke nødvendig å sulte seg når man slanker seg. Men man må kutte ned på kalorimengden. Vil man virkelig gjøre noe med vanene sine må man faktisk innse selv at man må endre seg. Det er som en kjent teoretiker en gang sa, "jeg kan aldri endre eller lære deg noe, uten at du selv vil lære noe eller vil bli endret". Det handler altså alltid om hva du vil, ikke om hva jeg vet eller kan. min kunnskap er nytteløs om du ikke er mottakelig for den. Er jeg en god motivator kan jeg gjøre deg mer mottakelig, men jeg kan aldr lære deg noe du ikke vil lære. Så man må alltid våkne opp selv før man gjør endringer i livet sitt.

Klikk.no skiver om en person som er gått ned bare ved å endre vaner og uten å anstrenge seg. Vanligvis forbinder man slanking med sult og fravær av ting man liker, dermed blir det anstrengende. Men det som ofte egentlig er anstrengende er å holde ut, fokusere på nye vaner, handle inn rett mat, finne en gylden middelvei som passer deg og holde denne, rett og slett ikke gi opp.  Jeg tror at det er veldig anstrengende å endre vaner. Dermed vil enhver vektnedgang være anstrengende. Det er viktig å finne de nye vanene som gjør at man kan holde ut over tid. For at de nye vanene skal fungere resten av livet ditt, ellers vil man bare oppnå det motsatte igjen.

Yes, we can
I denne artikkelen (link ovenfor) er det ramset opp alle de rette tingene som om det er noe som er lett og enkelt å gjøre. Å endre vaner, og holdninger er vanskelig, det er derfor så mange ikke lykkes. Jeg har tatt med noen flere råd selv slik at listen blir mer kompleks.
  • endre til lettprodukter der man kan og vil
  • bytt til produkter med mer fiber (fullkornpasta og naturris)
  • spis mer grønnsaker (de gjør deg mett og gir deg vitaminer og fiber)
  • spis kjøttprodukter uten så mye fett, men med mer proteiner eks karbonadedeig i stede for kjøttdeig
  • spis oftere og mer fisk
  • spis mer pålegg i stede for brød
  • trening hver dag, eller oftere en du gjør i dag
    bruk tid og gå ikke ned for fort (1/2 -1 kg i uken)
  • spis ofte, smarte små måltider er frukt, nøtter, bær og yogert
  • unngå småspising mens du lager mat, eller venter på måltider
  • gå trapper i stede for heisen
  • parker bilen litt lenger unna
  • gå en tur
  • unn deg noe du har lyst på av og til
Livet er fantastisk, vi må huske å la oss føle det.
Men selv om man vet disse tingene finnes det en haug med unnskyldninger og bortforklaringer for å ikke gjøre disse tingene. Jeg vet det for jeg har brukt de fleste av dem selv. I dag har jeg snakket med flere av mine medsøstre og brødre med samme fokus og det som går igjen er unnskyldningene. For at de ikke har gjort de rette tingene, for at verden rundt dem frister dem, for at de selv ikke greier å avstå og holde fokus, for at det er lenge siden de hadde fokus osv--  Ofte handler det rett og slett om å motivere SEG selv. Ikke vente på at inspirasjon og viljen skal komme rykende på en planke. Hvis man har et for stramt  regime er det større sjanse for at man ikke greier å nå målene sine. Man må stoppe opp og  avgjøre hva så man så skal gjøre videre. Hvilke belønninger og fristelser vil man gi etter for og hvilke kan man greie seg uten. Livet består faktisk av flest hverdager, det er dem man på planlegge mest for.

Dagens utskeielser: Ingen utskeielser i dag (nøtter og sjokolade 70% er obligatorisk hos meg nå), men det har vært vanskelig med å få spist nok måltider, frokost kl 11 og middag (salat) kl 20.00, kveldskos m/ nøtter, øl-pølse og godja bær kl 23.00. Det er for lite mat i dag..lover å være flinkere i morgen.
Dagens trening: sirkel/styrketrening
Dagens motivasjon: det øverste bilde og lysten til å padle kajakk i kveldingen (jeg har enda ikke gjort det men jeg har så utrulig lyst så håper jeg får det til i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar