fredag 6. mai 2011

Kom mai du skjønne milde... og harde, gode knekkebrød

Mai er en herlig måned. Det er vår. Man våkner vanligvis opp og nyter at sneen blir borte. Her hos meg er det ikke alltid vanlig at vi er snøfri i mai, jeg har feiret 17.mai med snø før, men i år ser det ut til at den blir borte. Hurra.

Jeg skulle egentlig si at jeg kommer til å bli litt opptatt fremover så Bloggen kommer nok til å lide litt for det. Det er konfirmant i huset. Hun konfirmerer seg borgerlig så selve dagen er den 28.5. Men nå har det gått opp for meg at det ikke er lenge igjen og stresset begynner å ta meg. Jeg er dermed ofte opptatt med forberedelser og detaljstyringer.Hvis jeg får det til kan det hende jeg blogger litt om konfirmasjonsforberedelser og eventuell hvordan vi løser ting i forhold til den, men jeg lover ikke.
I alle fall må jeg få med meg kakebaking med lite sukker i for dere :-)

Ellers er mai en måned for en del selskapeligheter så her er viktig å hold fokus og være forberedt på alle disse kakene som dukker opp og formelig trygle om å bli spist.

I kveld har jeg bakt Knekkebrød og jeg vil dele oppskriften med dere. Jeg fikk den fra Tanet Ruth, men måtte jo forandre litt på oppskriften jeg fikk, men resultatet ble bra. Jeg lagde dobbel porsjon og stekte tre  og en halv plate i ovnen samtidig.

Knekkebrød til ca to plater.
1 dl gresskafrø
2,5 dl sammalt rug
2 dl lettkokt havregryn
2 dl havrekli
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
2.5 ts salt (kan reduseres)
ca 0,5 l vann
Det som ikke sto i oppskriften men som jeg tilførte var: 
1 ts natron (kan sløyfes da det ikke hadde noen effekt)
0,5 dl knust linfrø
0,5dl sukkerroerskall (kun for gøy og for å eksperimentere med mer fiber og litt søtt)
litt pinjekjærner
kanel, kardemomme, og allehånde, ca 0,5 -1 ts av hver.
( i oppskriften sto det også 2 dl sesamfrø og 1 dl kruska kli, men det hadde jeg ikke så de droppet jeg).

Bland alt sammen i en kjøkkenmaskin og la det blandes godt i ca 4-5 min. Smør noen ovnsplater med olje og fordel/klem massen massen utover i et tynt lag (man kan sikkert legge deigen mellom to lag plast og kjevle den flat for å spare tid, men bruk litt olje da). Rut opp deigen i den størrelsen du vil ha og sett ovnen på 150g C. La de steke i 20 min, sett ned varmen (hvis du ikke liker dem stekt og litt brune) til 70 g C og la ovnen stå på i ca en timen eller to til de er harde og tørre.

Min 14 årige datter (som ikke liker knekkebrød) spiste dem og ba om mer. Bedre kompliment kan jeg ikke få.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar