fredag 27. mai 2011

Smarte dingster, grønnsaksspagetti og hvalgryte

Det er skarpt så pass på fingrene
Jeg har lenge ønsket meg et "julianne jern" eller som noen kaller det en spiralslizer!
Det er et yndig lite verktøy som lar deg lage spagetti av grønnsaker. Det er genialt for å variere kuttingen og få inn mer grønnsaker på en morsom måte  i kostholdet.
Det er lite (tar nesten ikke plass i kjøkkenskuffen), og det er lett å bruke. Du får nok kjøpt det i en butikk som har litt kjøkkenutstyr. Jeg betalte 110 kr for det.

Jeg kjøpte det for en uke siden men det er først i dag jeg har fått bruke det. Jeg ble så begeistret at jeg kjøpte et i bursdagsgave til en venn som liker å kokkelere på kjøkkenet. Han syntes det var morsomt og prøvde det med en gang. Så har du en venn eller venninne som liker å kokkelere er dette en fin dings å gi i gave.

Egentlig fant jeg ut at den eksisterte etter å ha lest denne bloggen.

I dag lagde jeg hvalkjøtt gryte med grønnsaksspagetti som første rett. Jeg hadde igjen en del rester fra middagen dagen før som jeg bare hadde oppi retten. Jeg hadde en ca 2 dl gulrotsaus igjen.

Gullrot saus
Gullrot og løk som er stekt sammen med en stek.
moses med stavmikser, tilsettes sky fra steken
en dl med fløte
krydder etter smak

Oppskrift Hvalgryte:
Gullrot og kålrot renskes og strimles opp til spagetti
Løk hakkes og stekes gyldne

Spagetti bitene has oppi gryten og surres sammen til de blir møre
En pakke fløte kokes opp i gryten
Salt  og pepper
1-2 cilli hakkes og has oppi
Noen ferske urter (her kan du ta det du har, jeg hadde purre, gressløk, og en til jeg ikke husker navnet på)
En skje med rømme

Jeg hadde oppi noe grønnsaker fra dagen derpå (rosenkål og blomkål og brokkoli)
ca 2 -3 dl gulrot saus
Tilslutt hadde jeg hvalkjøtt som var stekt i små terninger oppi gryten.
Jeg lot det koke litt og så serverte jeg det. Nydelig.
Men jeg glemte jo å ta bilder.


Dagens trim:1,5 timers tur ute i det fri sammen med svigermor.
Dagens motivasjon: strimlete grønnsaker og bølge sus.
Dagens utskeielser: litt for store porsjoner med middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar