lørdag 29. januar 2011

Frossen Ostekake og Sjokoladekake

 I dag lørdag har jeg baket. Jeg har lenge hatt lyst til å lage noe godt som ikke er for ille å spise for meg og som andre også kan sette pris på. Jeg har studert noen oppskrifter i ”Bakeglede med sukrin” og "Frisk med lavkarbo.100 oppskrifter".

Jeg bestemte meg for en Frosen Ostekake. Det så veldig godt ut. Mens jeg baket bestemte jeg meg likså godt til å fordoble porsjon av ostekaken. Det er jo praktisk å ha noe tilgjengelig i fryseren om man skal bli fysen på noe godt eller får besøk.  

Det var en del operasjoner for å få ferdig ostekaken, men det var helt greit med en kake som ikke skal stekes.
Erfaringer fra kvelden var at ostekaken ble veldig god.  Frisk og kald. Gjestene likte den og barna ba om mer. Denne kommer nok til å bli laget flere ganger. Den kalde sukrin smaken var ikke tilstede.

Sjokladekaken var mer en blandet opplevelse. jeg kommer nok ikke til å lage den på samme måte neste gang. Som Lene Mari så treffende sa det "Mamma den vanlige browningkaken er mye bedre, jeg vil heller lage den neste gang".  Jeg gir den ikke helt opp enda, Men gjør nok noen endringer.

Oppskriften er som følger:
Stivpisket eggehviite
3 dl fløte
200g philadelphiaost
1,5 dl sukrin
3 egg
1dl blåbær
1 dl bringebær
3/4 ts vanilje
(jeg bruker ren vanilje fra helsekostbutikken, konsentrert og uten
søtsmak)



  1. Eggene skilles i plomer og eggehvite.
  2. Visp eggene sammen med vanilje og sukrin til en så porøsblanding du får
  3. Tilsette philadelphiaost og bærene i blandingen, rør om slik at bærene får blandet seg slik at smakene blir fordelt.
  4. Visp fløten til krem, bland den i blandingen.
  5. Visp eggehviten stiv, vend den inn i blandingen.

  6. Kremen og Eggehviten gir blandingen luftighet og konsistens som minner om iskrem.
  7. Hell massen over i form. her kan du bruke alt fra runde kake former, brødformer, eller andre kakeformer.
  8. Ha litt hele bær over og dytt dem ned i massen.
  9. Hvis du vil ha litt bunn kan du ha mandel masse i bunn og eller på topp av massen. 
  10. Sett kaken i fryseren i 5 timer. 
  11. Ta ut kanen 15-20 min før den serveres.
Krem og eggeplommer med bær
Klar til frysing, bare trykk bærene ned og strø over mandelmasse













Mens jeg var i kakebakinghumør heiv jeg  likså godt sammen en sjokolade kake sammen med ungene. Mest for å prøve ut oppskriften og for å se hvordan den ble.Og for at ungene skulle få ha det litt kos å gjøre. Det var litt gøy å bake igjen for det har jeg ikke gjort på lenge.


Oppskriften på Sjokolade kake/mokkabrownis 
100 g malte mandler.
150 g 70% sjokolade.
100 g smør.
1 ts vaniljepulver.
85 g sukrin.
4 egg.
klar til blanding
  1. Smelt sjokoladen og smøret enten i vannbad eller i mikrorør inn vanilje pulvrert og avkjøl blandingen i ca 10 min.
  2. Rør inn mandler og sukrin
  3. Skill eggehvite og eggeplommer, pisk eggehvitene stive, og rør eggeplommene inn i sjokoladeblandingen.
  4. Vend eggehviten forsiktig inn i sjokolademassen.
  5. Smør en form eller legg bakepapir i den, fordel massen utover og stek den i 180 grader i 20-30 min. (erfaring Tilsier 170 grader og 15-20 min i min ovn).
  6. Avkjøl kaken i formen og del opp kaken. Spises varm eller sett i en boks i kjøleskapet til senere.
    Røre forsiktig sammen
Tilde og Lene hjelper til

Sjokoladekaken ble stående i en litt for varm ovn og ble litt svidd i kantene. Erfaringen er å ha litt lavere temperatur. Ellers ble den absolutt spisbar og det ble fortært flere stykker under måltidet i femtiden i dag. Det var en anelse kulde i smaken, dette kommer fra sukrinet som også gir søtsmaken. Kaken ble lagt i boks i kjøleskapet og jeg at den med denne behandlingen klart kan li litt seigere i konsistensen. Dvs bedre med litt lagring. Siden den ikke inneholder karbohydrater, men mest proteiner, smør og nøtter er det mer som et måltid å regne en bare godis. Sånn kos liker jeg.

Smør den utover en langform
eller bruk en annen form om du vil.
Personlig synes jeg ikke sukrin er like godt som vanlig sukker, men det er bedre en mye annet alternativ søtningsmiddel. Det er lett å bake med, og det har mye av de vanlige egenskapene som sukker har. Og det blir søtt. Det er den !kalde ”smaken som følger med som er litt uvant. I oste kaken halverte jeg sukrin mengden siden blåbærene jeg hadde var fryst ned med litt vanlig sukker på.

Ellers har jeg feiret bursdag i helgen, eller dvs. vennene mine har feiret bursdag med meg. Jeg trodde jeg skulle på Home Party med ting og tang til huset og ost og kjeks og spekemat med venninner. Og det ble det jo også, men ette at salgs- delen var over ble det plutselig til en sprise fest da alle mannfolkene kom inn. Jeg ble litt overasket med pakker og klemmer og masse folk som jeg ikke hadde forventet skulle være der. Det var veldig hyggelig selv om jeg ble litt flau og ja, satt ut.. Jeg er velsignet med snille venner som har organisert i hui og hast uten at jeg ante om det.

Ellers ble det en del ost og spekemat i går kveld, og noen glass vin. Jeg innvilget meg å smake en kjeks og to biter After Eigt sjokolader i selskapet. Ellers ble det mest spekemat, grønnsaker, cilli og noen druer. Steinar Albriksen spilte på den lokale puben, men siden ingen av oss har helt sansen for han så ventet vi til han var ferdig og så dro vi ut og danset. Dansing inngår jo som trim. Denne gangen valgte jeg hvitvin i fra baren da jeg var på utestedet, og det var som forventet en søt sak. Den ble fortært meget langsomt og jeg trengte absolutt ikke mer drikke den kvelden for å si det sånn. 

Eller har jeg bestemt meg for å ha treningsfri i helgen og det skal jeg nyte. 

Dagens utskeielse: Overspist på kveldsmaten da man laget raklett m venner. Kan ikke huske å ha vært så mett de siste 7 månedene. Fordelen er at det er rent kyllingfile og grønnsaker som er grillet. Sjokoladekake, og frossen ostekake, men det var planlagt og uten sukker.(kan det inngå som mellommåltider :-)???)
Dagens Trening: ingenting overhode.
Dagens Motivasjon: Sove lenge og dra seg i sengen før man ikke orker mer og bare står opp uten å stresse. Bake ostekake med sukrin og mandler. Kose prat med venninner over lørdagskafe. Kos med familien. Er det rart jeg elsker helger.
Ønsker alle en riktig fin helg og husk å si til dem du er glad i at du faktisk bryr deg om dem. 

1 kommentar:

  1. Apoteket har et sukker type som egner seg bedre til baking i ovn. FRIBOL sukkerfri bagemiddel.
    tante

    SvarSlett