tirsdag 4. januar 2011

Dag 1.Pulverkur xtravaganza

Jeg har bestemt meg for å skrive noen ord hver dag om hvordan det er å gå på pulverkuren til xtravaganza i regi av friskhuset sitt opplegg. 
Jeg er skeptisk til pulver da jeg ernæringsmessigst vet hva det gjør med kroppen både under og etter en kur. Men siden xtravaganza er satt inn i et større system, med over 1 års oppfølging og trening underveis syntes jeg det hørtes fornuftig ut. Jeg viste at jeg i alle fall ikke kunne gjøre det alene. og jeg hadde jo prøvd andre tilbud før. flere Grethe Rode kurs og et lokalt tilbud. Begge har hjulpet der og da, men resultatet på sikt er kg kom tilbake. Og de tok med seg noen ekstra "venner", så resultatet etter en stund var ofte verre en utgangspunktet. 

I dag er en dag en, men egentlig begynte jeg i går. Da hadde vi venner på besøk og jeg spiste middag sammen med dem. det siste måltidet :-) : Pinnekjøtt, grønnsak purre og fruktsalat til med et glass vin. Ellers spiste jeg nøtter til kvelds samtidig som jeg tok en pulverpakke. Dermed regnes det ikke med som full pulverdag. bare en halv.

Dag 1 og en halv.
Det er mandag og dag 1 på pulverkuren til xtravaganza. Siden dette ikke er første gang jeg er gjennom dette så vet jeg hva jeg får i vente. Det er både trygt og skremmende.  Første gang var jeg kjempemotivert og skeptisk. Alt var nytt og slitsomt. Nå er mindre motivert, men vet mer hva jeg går til. Jeg har igjen en 7-9 kg jeg gjerne vil bli kvitt og den raskeste måten er pulver. Så jeg forsøker det en stund.

Smaker: Det er det jeg kommer til å savne mest. Pulver pakkene kommer i forskjellige smaker i går var det sjokolade, i dag startet jeg med capocino.
Smakene er ikke så verst, jeg er litt positiv overrasket over at de ikke var verre. Noen smaker som asparges suppen er grusom. Jeg vet at jeg ikke trenger å bruke så mye tid på forsøke meg fram på smaker denne gangeren, det kommer til å gå i sjokolade, vanilje og blåbær. Det er de jeg liker best. Jeg gleder meg litt til å prøve smakene på de ferdigblandete boksene. De ser ut til å være praktiske på jobb i det minste. Der er det et søl å blande pulver J

Mentalt: Jeg er trett i dag. Vet ikke om det skyldes pulver alene eller om det skyldes juleferien som har gjort meg totalt vrangsøvd. Husker at jeg ble ganske kveldstrett sist gang også, men i dag tror jeg det er juleferien som setter sine spor. Jeg har tenkt å planlegge slik at jeg sover mye i ukene som kommer. Mye vil si tidlig kveld i 22-23 tiden i motsetning til å være våken til 2-4 om natten. Så får jeg bare håpe jeg får sove slik jeg skal. Ellers er jeg motivert, men gruer meg til alle dagene som kommer.

Vann. Dette slitsomme vannet. Jeg skal drikke mellom 3-5 liter hver dag. Det er mye det. Jeg slet veldig med det sist. Så nå bruker jeg alle de triksene som jeg kan for de de er verd. Jeg koker vannet. Det blir liksom mykere av det. Letter å svelge ned større mengder. Jeg varierer med å ha det kald, lunket og varmt. Jeg kommer til å bli lei og skal da variere med noen smaker slik at det er lettere. Jeg har alltid vann ved siden av meg slik at jeg alltid kan drikke. Jeg tror også at pulvret gjør oss tørste for jeg har mer tørst en sult følelse i dag. Hittil har jeg drukket ca 2 liter. Usikker på hvor mye mer jeg får ned. Men minst 1,5 liter til regner jeg med. Ulempen med alt vannet er at man springer og tisser hele tidenJ

Trening: Trening er viktig. Trening er gøy. Selv om det er vanskelig å komme seg ut av sofaen og i gang, har jeg lagt inn i planen min at jeg skal trene litt hver dag. I dag, mandag, var det sirkeltrening for gruppen. Det er slitsomt, men gøy. Hyggelig å se de andre igjen etter juleferien. I morgen tar jeg styrketrening alene tror jeg. Målet er at jeg skal bli flinkere å varierer. Dvs. jeg har lyst til å gå turer og dra i bassenget i stede for bare styrke og spinning.

Måltidene: jeg har tenkt å planlegge 3 måltider med pulver hver dag. En i ca 12 tiden, en i ca 4-6 tiden og en i 7-8 tiden. Noen ganger er det vanskelig å planlegge helt nøyaktig. I dag ble første måltid inntatt kl 13.00. noe som gjør at jeg ikke er sulten nok til å spise før jeg drar på trening kl 16.00. Jeg venter med det til jeg er ferdig på trening, selv om jeg vet det er lurt å spise litt før trening for å unngå å bli skjelven og utmattet. Jeg har 3 doblet inntaket av marine oljer i dag siden jeg vet at oljer er viktig for å få nok fettløselige vitaminer og fettstoffer. Oljer er viktig for kroppen, hjernen og alle nervebanene. Jeg teller ikke kalorier på denne kuren så olje må til, men sunne oljer.
Jeg har planlagt å spise nøtter og frø i tillegg. Fordi jeg trenger noe å småspise på og dessuten inneholder det ekstra mineraler og vitaminer jeg trenger. Håper det ikke gjør at jeg ikke kommer i ketose?

Jeg venter spent på å komme i ketose slik at jeg forbrenner fett på en riktig måte. Jeg håper ikke denne kureren blir så tøff at jeg mister mer hår. Jeg liker håret mitt og må jeg velge vil ha det framfor noen kg ekstra. Jeg vil ikke gå raskt for en hver pris. Spiser nøtter og frø samt B vitamin i tillegg er den forebyggende planen min.

Hva med resten av familien?
Mannen min er på jobb så han får passe seg selv de neste 14 dagene. Min datter på 14 er flink å lage mat så vi planlegger sunne næringsrike måltider sammen. I dag ble det ½ pizza til middag (ikke særlig sunt, men lettvint og greit når det bare er av og til). Resten til kvelds for henne. I morgen blir det kyllingfile med salat og poteter, onsdag er det fiskegrateng, og torsdag er det kyllingfile m grønnsaker. Fredag har hun skolekjøkken og lørdag er det nok taco. Ellers går det en del i egg og frokost blandinger. Hun lager mye selv, men jeg koser meg med å lage mat til henne selv om jeg ikke kan spise den. Hemmeligheten er å planlegge sammen, handle inn og ha det man trenger hjemme. Da er det ikke noe pes og alle er fornøyde.
 Er spent på å se hva dag 2 bringer med seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar