torsdag 6. januar 2011

Dag 4 Vitaminer og mineraler

Nok en fantastisk morgen. Masse god energi og ikke sult. I dag har jeg vært veldig effektiv. I motsetning til i går hvor jeg stort sett bare plapret og snakket på tomgang (føltes sånn i alle fall). Ble så å si i boks med vurderingene og IOPer til elevene som skal inn for 1.termin i dag. I tillegg hadde jeg noen utrolig strukturerte timer som var veldig bra for elevene, de jobbet bra og var veldig fornøyde. Etterpå ble det litt shopping på julesalget og prating med en veldig god venninne. Vi skal forresten prøve det nye opplegget med bodyvive sammen i morgen. Det gleder jeg meg litt til, men er litt skeptisk til disse trikkene som skal bruke, ikke bare er de lille men de er av gummi, utrolig heslige saker å få på huden. Håper datteren min liker det så hun får flere aktiviteter en Zumba å leke med.

Treningen i dag var xtravaganza klasse med spinning. Det er kommet en ny klasse med elever og det gjør at vi var ganske mange tilstede. Vi har nylig fått nye lokaler til treningssentret og det er virkelig stort og flott. Men ventilasjonen inne på spinningrommet virker ikke helt optimalt enda, og alt er ikke helt på plass i forhold til garderobe/ dusj/ badstuer enda. Men ventilasjonen gjør at treningen blir litt ekstra slitsom spesielt på slutten, da det føles som om det er lite oksygen i rommet.Da er det viktig å huske Monica sitt mantra, "det er lett, lett, lett  og husk å smile ofte. Ellers var det greit å komme i gang igjen. Det som er fint med spinning er at man selv kan bestemme hvor tung det skal være ved å skru på motstand selv. Dermed er man sin egen sjef. Fra å være innbitt spinning hater må jeg innrømme at jeg liker det faktisk nå. Men noen sykkelfantom langs veiene kommer jeg IKKE til å bli. Til det er det alt for skummelt med farten og den harde asfalten. Elsklingen må nok ta med datteren sin om han skal ha selskap i vår. 

Å hoppe over porsjoner med mat/pulver når man har spist andre ting??
Etter treningen så jeg fram til å komme hjem og slappe av og få i meg noe næring. Jeg var litt usikker på om jeg skulle hoppe over en porsjon i dag, men valgte å ikke gjøre det allikevel.  Årsaken til valgets kval var at det gikk ganske mange timer fra første porsjon og til treningen, dermed måtte jeg ha påfyll av ett eller annet før jeg kom på spinning ellers hadde jeg sikkert vært helt tom for energi og svimt av (da blir det ikke noe effektiv trening). Min venninne var utrulig sulten for hun hadde vært så lur å ikke spise hele dagen så mens hun valget to nydelige varme karbonader fra varmdisken fant jeg ut at nå måtte jeg tenke smart. Lite karbohydrater, lite karbohydrater…er mantraet hvis man sprekker. Dårlig samvittighet er bare tull så det er om å gjøre å planlegge litt.  Dermed var min første tanken nøtter, men i stedet for ble det en pose med tørrfisk.  Tørrfisk er stort sett bare rent protein som er tørket. Det fyller ganske godt opp i maven sammen med vann og har veldig lite fett. Men dessverre er det lite næring og høyt saltinnhold. 
 
Man kan si hva man vil om pulver, men de har i alle fall alle næringsstoffene man trenger. Dermed fant jeg ut at næringstoffer er bra, heller noen ekstra kalorier en mangel på vitaminer og mineraler. Dermed ble det en deilig kopp med frisk og syrlig melonsmak til middag i dag.

Dagens tema
Dagen tema skal egentlig handle om vitaminer og mineraler. Men jeg ser at dagens tema kommer til dreie seg om både vitaminer og mineraler, hårtap og slanking.

Du kan finne en oversikt over vitaminer og mineraler her hvis du ikke husker hva jeg egentlig skal snakker om nå. Jeg kommer ikke til å ha en forelesning om vitaminer og mineraler. Jeg kommer i bare til å ta for meg mer rare ting ang vitaminer og mineraler ikke de selvfølgelighetene som er pensum i grunn og videregående skole. Det regner jeg med at du kan, ellers kan du friske opp på linken ovenfor.

Kort repetisjon: De fleste husker nok at det dreier seg om noe vannløselige og fettløselige greier. De vannløselige er liksom hyggelige å ha med å gjøre for de tar kroppen seg av og skyller ut med urinen om det blir for mye av dem. Men om det blir for lite av dem kan man får mangelsymptomer. De fettløselige kan man få mangelsymptomer ved for lite av dem og forgiftningssymptomer ved for høy dose. Da sier man at de virker forgiftende på organismen.

Hårtap? Mangel symptom?
 I går leste jeg i bladet TYRA ( 01.01.11 utgave) om lavt stoffskifte og lavt B12. Det fikk meg til å tenke at kanskje burde jeg stikke innom legen og sjekke lagrene og vitamin/mineral verdiene mine. I dusjen i dag så jeg at jeg fremdeles mister noe hår, det gjorde meg nysgjerrig på hvordan jeg kan få ekstra tilførsel av vitaminer, mineraler og jern. Min venninne som jeg tidligere har fortalt om går på kur, har også sagt at hun mister mye hår. Hun er bekymret over dette. Det er jo ikke bare slanking som kan føre til hårtap. Prosessen kan settes i gang av forskjellige "begivenheter" som påvirker kroppen, som stoffskifte svigninger, slanking, stans i p-piller , blodgivning, febersykdom, operasjoner eller annet, og håravfallet starter 2-3 måneder i etterkant. Dvs at det som skjedde for 2-3 måneder siden vil i dag påvirke deg. Derfor er det lurt å forebygge. Min venninne har fått beskjed av frisøren sin om å spise mer B- vitaminer. Årsaken til hår tap hos kvinner er ikke sjelden jernmangel, dette kan også i liten mangel gi hårtap. Jern finner man i korn, grønne bladgrønnsaker, potet, kjøtt og innmat. Det er derfor at grønne bladgrønnsaker og gode proteinkilder er viktige når man ikke spiser korn (brød/kornblandinger/mel-produkter) eller potet.

Kroppen vår er ganske genial, når den opplever mye stress slår den av visse funksjoner. Det er derfor stort vekttap som skyldes næringsstoff mangel eller stress ofte kan påvirke noe som banalt som hårtap. KK skrev i 2009 at så mye som 1 av 3 kvinner opplever hårtap ved ekstrem slanking. Jeg tenker at ekstrem slanking ikke nødvendigvis tilsier en xtravaganza kur, men mange andre lignende kurer og spesielt sulting (å kutte ut veldig mange råvarer eller unngå en spesielt ting eks: fett, kjøtt, mat generelt) som fører til minimalt med næringsstoffer. Jeg tror at lovverket i Norge ”beskytter” dem som går på pulverkurer med at disse må inneholde dags behovet for næringsstoffer. Så om man følger bruksanvisningene burde det gå bra. Men det er alltid et men.. noen ganger tar ikke kroppen opp alle næringsstoffene de får tilført. Dermed kan det bli litt for lite av dem. Spesielt vannløselige vitaminer blir fort skylt ut når man skal drikke 2-4 liter vann hver dag.
Det vanskelige samspillet

Det vanskelig samspillet
Dessverre er ikke vitaminer og mineraler så enkle at de bare er å pøse på med dem i ekstra dose. Neida, de er vanskelige. Visse vitaminer må man ta sammen med andre vitaminer/mineraler ellers tas ikke dem opp i kroppen.

Jern blir ikke tatt opp effektivt hvis ikke det er C- vitamin tilstede. Og te og kaffe hemmer opptaket av jern. Inntak av Vitamin C kan også føre til føre redusert fare for slagtilfeller, spesielt kan det hos røykere redusere faren for slag med opptil 70%. Røykere har også godt av vitamin E da det medfører 20 prosent mindre risiko for å få slag, i forhold til nikotinslaver med annen kost. Men vitamin E er også helseskadelig i store doser og økt inntak kan medføre risiko for å dø. I tillegg kan ekstra tilskudd av C vitamin føre til hjertelidelser hos diabetikere.

Dette gjelder i alle fall når det tilføres i pilleform. Nå er ikke tilførsel av vitaminer og mineraler i pilleform særlig lurt uansett da det ikke finnes noe forskning som viser til at dette er bra/bedre en naturlig, tvert imot..Det viser det seg at piller med syntetisk framstil vitaminer og mineraler (som de fleste er) ikke tas opp på samme måte som naturlige vitaminer og mineraler (co.it)

Den viktigste årsaken til mangel på B12 er ikke for lite vitamin B12 (kobalamin) i kosten, men for lite "intrinsic factor". Som følge av dette, tas det ikke opp nok vitamin B12 fra tarmen. Mange på lavkarbo diet får B12 sprøyter hos legen, det samme får veganene (som får i seg for lite kjøtt, egg, fisk og melk). 

Forskning.no viser til at høye verdier av B12 er effektivt i behandling av depresjoner. B12 er viktig for omdannelsen av Fosfat, som igjen avgjørende for omdanning av signalstoffer som har betydning for depresjon. Forskning,no henviser til at ”B12-vitaminer er viktig for blodet og nervene, og cellene trenger stoffet for å lage DNA. Vitaminet sitter fast på proteiner i mat, og finnes i fisk, kjøtt, egg og melk. En av de mest B12-rike rettene man kan spise er okselever, men ørret, laks, biff, hyse og muslinger er gode kilder, de også”.

Et annet godt eksempel er Vitamin D som sørger for at kalsium frigjøres til blodet, noe kroppen er avhengig av. Synergien mellom vitamin D og kalsium er viktig. Vitamin D sammen med parathyroidhormonet, som produseres i biskjoldbruskkjertlene, sørger for absorpsjon av vitamin D i tarmen, som igjen hindrer tap av kalsium i nyrene og fremmer lagring av kalsium i benvevet. Noe som hindrer beinskjørhet, spesielt hos kvinner.

Det beste rådet for å unngå mangelen av vitaminer og mineraler er å spise meget variert.Det er nok derfor kostholdseksperter er skeptiske til å kutte ut enkelte av matvaregruppene helt. Et annet råd er å spise matvarer som er så naturlig som mulig da nesten all tilberedning og prosesser ødelegger de naturlige vitaminene og mineralene. En god grunn til å unngå halv- og hel- fabrikat mat. Det er også en god grunn til unngå kunstige vitaminer og mineraler som man får i pilleform. De medfører nemlig ikke kroppen mineraler eller vitaminer like effektive stoffer som de naturlige man får fra mat.  

Dagen sprekk:  en pose med tørrfisk (nå burde jeg sannelig få i meg den siste posen med pulver for ikke å underskudd på vitaminer, men kl er 22.26 og jeg er ikke sulten.....tenker næringsinnhold og løper på kjøkkenet)
Motivasjon: epost fra venninne i lunsjtider. Venninne prat etter jobb og shopping av ny kjole og morsom kort jakke/ bolero.
Trening: Trappene på jobb, trappene på sentret, spinning med Monica.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar