tirsdag 25. januar 2011

Kort om Raw food og økologisk mat. Dag 21 eller 22


Mandag er alltid tøff, nye forsetter, ny trening, jobb. Dessuten er det lenge til neste helg, men nå er den nesten over og jeg har ganske god samvittighet. Det ble deilige hjemmelaget kjøttkaker og grønnsakssaus med fløte til middag og trening som planlagt.

I dag da jeg satt å surfet litt planløst på nett kom jeg over en blogg som tok for seg mat laget fra grunnen av. Bloggen inneholdt mange oppskrifter og mye bilder. Kostholdet var lavkarbo og noe som kaltes raw food. Jeg var litt uskikker på hva Raw food var så jeg gjorde noen søk.  I mine søk kom jeg over denne definisjonen ”mat som ikke er prosessert, ikke kokt og stort sett økologisk. Enkelte inkluderer kjøtt og fisk mens de fleste er rent veganske. Raw Food kan varmes opp til 40 grader men grensen går der vitaminer og enzymene ellers ville bli ødelagt”.(http://www.raw-food.no/)

Med et bilde søk på samme navn kom det opp 100 vis at delikate bilder av mat og vakre mennesker. Jeg har sjelden sett så mye appetittvekkende mat i bilde søk tidligere. 
Det høres jo bra ut, og joda det er en kime av sannhet i dette. Mat som prosesseres, kokes eller stekes for mye mister en del av næringsinnholdet. Men slik tilberedning gjør det også lettere for kroppen vår å bryte ned maten og ta til oss næringsstoffene. Når man bare varmes opp til 40 grader, dreper man ikke mikroorganismer, man bryter ikke ned bindestoffer og proteiner slik at de blir lettere tilgjengelige for opptak i kroppen vår.

Det meste av det jeg leste hørtes egentlig helt greit og riktig ut helt til jeg kom til denne påstanden. ”Raw Food er også en selvutviklingsdiett som assisterer mennesker til å bli ærligere og som gjør det enklere å komme nærmere sannheten om seg selv og verden. All mat som er prosessert skaper støy i kroppen og i hodet og det gjør det vanskeligere å finne den indre balansen”.

Da kjente jeg fanatismens grimme ansikt smile til meg. Denne påstanden var litt drøy. Mat gjør meg ikke ærligere eller stand til at jeg kommer nærmere sannheten om meg selv eller verden. Mat kan få meg til å føle meg bedre, hjelpe meg å bekjempe sykdommer, gi meg energi og glede, ja det skal jeg være enig i, men selvinnsikt tror jeg at jeg må finne andre steder. 

En god hjelp der er nok å innse hva man skjuler for seg selv, ta konsekvensene av sine handlinger og følelser. Så må man på grunnlag av det forsøke å endre seg eller omgivelsene til det man vil. Jeg tror at de fleste mennesker kan endre både seg selv og verden rundt seg hvis de virkelig vil. Noen betaler i dyre dommer for psykiatere, piller og psykologer som forsøker å gjøre denne jobben. Jeg har alltid sverget til kunnskap, gode venner, en real tur med selvransakelse. Ulempen med å skaffe seg selvinnsikt er at det ofte medfører selvransakelse som ofte fører til selvmedlidenhet. Siden jeg sjelden orker min egen selv medlidenhet i særlig store doser så går det ofte over. I tillegg har jeg gode venner som ikke er redd for å si i fra når jeg blir for tåpelig eller ensporet. De er greie fordi de fint kan snu en problemstilling på hode og gi meg helt nye vinkler å se verdenen min fra. I bunn og grunn har jeg kanskje min mor og bestemor å takke for den sjelige viljestyrken jeg har fått? Å gi opp var aldri noen valgmulighet, å gi opp var alltid verst for de som var rundt en selv. Det var toppen av egoisme. Og dit skulle man aldri. Sånn sett har man fått banket inn i seg at man er ikke verdens midtpunkt, verden dreier seg ikke om deg selv, men om å få alle delene til å fungere best mulig sammen.

Men tilbake til mat, dette var en liten avsporing…raw food er en ny trend som begynner å bre seg, det ligger en del info om dette på nettet. Det er ikke rart når man ser alle helsefordeler de reklamerer med. Klart JEG vil gjerne ha dem alle. Til vestre på denne linken kan du lese mer. Poenget mitt er at ja, det er sunt å lage mat fra grunnen, ja det bra å spise mer rå mat, klart det er fint å kutte ned på kjøtt, osv.. men trenger man bli så fanatisk? 

Dessuten er det dette med tid…. I dagens samfunn hvor man jobber til ca 16.00 har en time på seg til lage mat, skal hente og bringe barn, gjerne jobbe litt til på kvelden ( i alle fall som lærer må man det), være sosial med venner, familie og eventuelle husdyr. Så er det ikke mye tid til over til å lage alle måltider pinlig og nøyaktig fra grunnen av. Så om man skal gjøre det må man ofre noe annet. Og jeg vil ikke ofre noe annet nå. Jeg elsker familien, jobben og fritiden min, jeg vil ikke benytte en hver tid til å lage mat. Det til tross for at jeg også elsker å lage mat. Jeg vet at rå mat er bra for meg da den inneholder mer næring og vitaminer. Men jeg vil likevel ha kokt og stekt mat også. For da kan jeg spise kjøtt og fisk. Og kjøtt og fisk er lettvinte proteiner og tilgang til en del næringstoffer. For å få samme mengden i andre matvarer må jeg spise større mengder og det orker jeg ikke. Dessuten liker jeg smaken. Jeg er sånn ja takk begge deler. Men jeg klart sier nei takk til mat som er fabrikkert i det man kaller hel- fabrikat industrien. Men det skylde innhold av bindestoffer, konserveringstoffer, stabilisering stoffer, smakforsterker og tilsetting av usunne oljer og stivelser.

Økologisk mat har jeg et ønske om å inkludere mer. Jeg har lest en del forskningsrapporter som viser at det er mer næring i den, dessuten inneholder den mindre tungmetaller og giftstoffer. Den har vært gjennom en vekstprosess som er mer naturlig og har dermed mer smak i seg. Logikken med den fagkunnskapen jeg har fra før om dyrkingsmetoder, høsting og prosessering av mat så stemmer nok dette. Så ja, jeg spiser noe økologisk, men ikke alt. Som forbruker synes jeg det er for dyrt og tungvindt å ha alt inntak fra økologisk mat. Men butikkene gjør det mer lettvint om ikke økonomisk å handle økologisk i dag en for bare 5 år siden. Planen er at jeg skal begynne å abonnere på økologisk frukt og grønt igjen. Jeg har gjort det tidligere og det var så lettvint å bare få en pakke på døren. Slippe å stå i butikken å velge hva man skal ha og slippe å tenke på det. Da tok man det man hadde og lagde mat av det. Det var tidsbesparende og effektivt for å prøve nye ting. Så nå skal jeg se mer på nettsiden til økomat siden det er et firma på Ballstad som holder på med distribusjon for dem. Jeg fant nemlig en lapp på biblioteket på leknes om dem i dag. Det skal jeg sjekke ut mer om. Det ser ut som om det er levering hver fredag i Lofoten og det passer meg strålende.

Dagens motivasjon: planlegging av ukens matinntak (handleliste), trening, motivasjonsprat med venninne.
Dagens trening: gruppetrening og 27 min med inndoor waking maskin.
Dagens sprekk: sikkert for lite vann, ellers helt greit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar