onsdag 12. januar 2011

Dag 9. Dobbel moral


I dag er jeg litt umotivert i forhold til tema for bloggen, det tok litt tid før jeg kom igang.
Dagen har vært kjempefin. Problemet er ikke å holde seg til pulver dietten på dag eller ettermiddagen, men kveldene. Så nå sitter jeg her, etter å ha trent styrke i 1,5 time, drukket en porsjon med melonsmak og spist 5-7 biter med kyllingfile som var igjen etter det min datter har stekt til middag. Det var godt med litt smak. Ble litt satt ut da min venninne fortalte at hun vil gå over til halvfart, dvs spise mat og gå ned. Det er selvfølgelig det beste, det er det lureste og det er det jeg ville ha anbefalt om noen spurte meg. Men likevel var det en felles trøst i å bruke pulver samtidig. Felles skjebne felles trøst liksom. Men jeg tar fremdeles en dag av gangen. Målet mitt er å øve mest mulig på resten av livet mitt.Jeg er glad for at hun valgte det som jeg ut fra et helsemessige perspektiv synes er best. Smart dame.Vi blir nok til å fortsette å støtte hverandre i lang tid, det er tøft å spise rett mat også.

I morges var jo vekten og humøret en positiv opplevelse, men i kveld greier jeg ikke helt å være glad, det er liksom bare ok…Jeg er ikke trist og lei bare litt nøytral. Regner med at det går over. Det er en skuffelse at man blir så fort tom i forhold til trening når man går på pulver, dermed er det lurt å være forberedt på det. Jeg blir like overasket hver gang liksom, så jeg venter på at det skal synke inn snart.

Jeg sjekker litt rundt på nett ang pulverkurer og farer i kveld. Jeg er litt sjokkert over mengden med advarsler, fordømminger, og tro og ikke tro (som om det var en eller annen religion ) på om dette virker eller ikke, og de aller, aller flest var negative.  Likevel selges det pulverkurer som aldri før, i butikkene, på apoteket, i treningssentrene med mer. Det finnes mennesker som fast har inkludert barer, pulver, shaker om mer i sin daglige diett. Som erstatning for måltider. Dette må da være en stor økonomisk faktor.Noen tjener seg rik, veldig rik på dette. Og det banale er at det er så unødvendig.

Hadde alle fulgt annvisningene de fikk hadde det vært lettere. 




               
Jeg er jo enda ikke overbevist at pulver er så innmari smart. Jeg mener, jeg vet farene med det, men disse kommer jo av at folk ikke følger anbefalingene som står på kurene. Jeg tror ikke at det er kurene som er problemet med at folk går opp igjen etter en kur. Det står ofte på kurene hvem som ikke bør spise dem og at de anbefaler varige endringer i kosthold og livsstil. Det anbefales trening for ikke å bryte ned muskler og benvev. Men folk gjør ikke varige endringer. De er så utålmodige, de vil bli kvitt de 10, - 40 kg som de brukte over 10 år på å legge på seg på 4 uker. Det skal gå raskt og smertefritt. Derfor er det kun pulver som settes inn. Noen tar litt mer trening, men de fleste lever som før, bare med pulver. Resultatet er en større fett %, mindre muskel og ben masse. Noe som ikke er heldig. Og etterpå går de tilbake til sine dårlige vaner med usunn mat. Dermed legger de på seg enda mer. Og da er det pulver kuren som er årsaken, synderen, den store stygge djevelen. Jeg mener, hvor mye selvbedrag kan man utsette seg selv for?! De forstår ikke begrepet varig…varig er faktisk noe som skal vare livet ut, ikke bare de 4 månedene man gikk på kur. Eller de 6 måndene man var fokusert eller det året medlemskapet i treningssentret gjaldt.


Jeg ble litt happy dag jeg  fant ut at det faktisk er lurt å spise litt samtidig som man går på kur. Proteiner og grønnsaker anbefales av flere blant annet her.  Jeg er også utollmodig i å gå ned så jeg kan begynne på å øve på å holde vekten stabil resten av livet mitt. Jeg mener fremdeles at den vanskelige jobben ikke er å gå ned, men bli der. Så den vanskelige jobben kommer dermed etterpå. Det er den jeg skal trene på. Derfor haster det å gå ned slik at jeg kan starte den virkelige treningen. Derfor er pulver med noe i tillegg, løsningen for meg nå.

Mat og helse skriver at man skal Tenke langsiktig. Etter en tid anbefaler de faktisk å gå over til et måltid med mye karbohydrater i nettopp for lurer kroppen til ikke å bryte ned annet kroppsvev enn fett. Jeg innrømmer at jeg har tenkt tanken selv. Med det jeg har av kunnskaper om mat/ kropp / fysiologi så høres dette logisk ut. I tillegg høres det hyggeligere en å bare spise lavkarbo resten av livet.

Hvis du er en av dem som sliter med å bli kvitt overflødige kilo, vil vi først og fremst anbefale deg å gå over til et kosthold med lite karbohydrater og mer fett. Dessuten bør du drive en eller annen form for trening – intensiv trening er spesielt bra.
    For å ha nytte av vårt råd i denne artikkelen om ett spesielt karbohydratrikt måltid i uka, må du ha fulgt et kosthold med så lite som ca. 50 gram karbohydrater i én til to måneder før du begynner.”
http://www.matoghelse.no/helse/2005/03/01/faa-fart-paa-slankingen.aspx

I tillegg er folk flest feilinnformert eller det legges for lite vekt på sunn mat i skolen og i hjemmet. Ungene får ikke tid til å øve på det som er bra, verken på skole eller hjemme. Mor og far er for opptatt til å lære dem å greie seg selv, dermed tyr ungdommene til lettvinte og billige løsninger når de flytter for seg selv. Mine barn kom hjem fra Mat og helse timene og referer til at de har laget mye rart og hyggelig, men ofte er det mye stivelse eller mye sukker i det de har laget. Langt fra det som man kan kalle hverdagsmat som gir kroppen nok næringsstoffer i rett mengde.  Det gikk i kaker, poteter i alle fasonger, pannekake på fint mel med sukker på, ris, med mer. og lave mengder med proteiner og sunne fettstoffer. Til og med jeg som underviser på RM har jo aldri fokusert på mat i en slik lavkarbo- setting. Det er mye innøving i sunn og næringsrike matretter, men vi følger tradisjoner og statens sine anbefalinger. Kun en liten del omhandler sunn og næringsrik mat. I stede blir eleven drillet i å lage mye fest mat. Og fest mat er tross alt ikke hverdagsmat. Jo, jeg kan mat, jeg kan fysiologien rundt hva som skjer i kroppen i forhold til nedbrytning og lagring av næringsstoffer og mineraler. Jeg kan til og med hva som er sunt og hva som er ikke. Men likevel greier jeg å legge på meg såpass mye i disse årene at jeg tyr til pulver for å gå ned nå.  Jeg føler meg litt dobbelt moraliserende. Og det gir en vond smak i munnen (som ikke bare skyldes ketolysen). :-)

 (I et senere innlegg kal jeg skrive litt om hva som ble motivasjonen for å gjøre noe nå)
Dagens planlagte sprekk: 30g kyllingfile, 10 g røkt ost, Nøtter og frø
Motivasjon: planlegger tur til elsklingen min. 10 min sol. Planlegger fersk dampet rosenkål i morgen. Jamfør innlegg ovenfor.
Trening: 1,5  t med styrke trening, løping i trapper (som jeg faktisk ikke ble andpusten av lenger)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar