søndag 30. januar 2011

Skiglede igjen


I dag blir det bare litt generelt små prat på bloggen min. Du har kanskje sett at jeg har sluttet å telle dager? Jeg fant ut at det var på tide å stoppe med det. Tross alt er dette mat som skal følge meg resten av livet, ikke bare en kur.

I dag er jeg veldig Happy. Jeg har nemlig vært med og stått på utfor i ski bakken i Stamsund. Det var lenge siden sist så det var kjempeskummelt. Første turen kjentes det ut som om jeg hadde glemt alt jeg tidligere hadde lært om ski kjøring. Farten var skummel, heisen var skummel, hvordan fikk man til svinger, mye nysnø lagde humper i sporet og det snødde så sikten var utrolig dårlig. På toppen av det hele hatt jeg fått med meg feil briller. De føltes litt for små. Savnet mine briller, men sånn blir det når man lar andre pakke utstyret sitt. Neste gang gjør jeg det selv.

Men ellers var det helt utrolig deilig å stå på ski igjen. I andre rundet kom ferdighetene på plass og farten økte. Melkesyra i lårene kjentes i de lengste bakkene, men det var bare å nyte det, selv om været gjorde oss søkk våte. Det kjentes godt å kjenne at kroppen var i ganske god form. Det var veldig deilig. Klart at noen kg lettere enn siden i fjor vinter hjelper nok på til at man føler at ting går lettere. Det kommer definitivt ikke til å bli siste gang jeg står på ski i vinter. Det var nesten så jeg kjente at jeg var litt lei meg for at jeg skulle til syden i vinterferien, men bare nesten. For første gang tok jeg meg i å ønske meg mer snø i vinter

Da vi kom hjem var det bare å henge av seg alt det våte utstyret på badet og begynne på middagen. Mens jeg lagde middag i dag (som forresten ble stekt reinsdyrskav, løk, sopp fra lofot skogene, aubergine, rosenkål med fløtesaus. med bygggryn til)  spise jeg opp det siste stykket med ostekake (se forrige innlegg). Det smakte like godt og nesten bedre i dag. Så denne kaken ikke spises opp mens den er frossen. Den kan godt stå til neste dag. Egentlig burde jeg regne ut hvor mye fett og sånt det er i ostekaken, men jeg orker ikke.tross alt er det bare egg, fløte og bær i den så jeg bare nyter den. et lite mellommåltid ble det ut av den. Jeg er glad jeg fikk i meg noen bær i dag, jeg ar alt for lite flink til  få i meg bær og frukt. Er litt redd for at det er mye sukker i det. Kanskje på tide å sjekke opp hva som er dags dose på dette? Det er jo vitaminer og antioksodanter i bær og frukt som kroppen trenger.

Elsklingen spurt om jeg skulle bli han og sønnen vår på treningssentret i kveld, men jeg sa nei, takk. For å ikke bli lei av treningssentret tenker jeg at jeg utsetter treningen til uken som kommer. Jeg har jo allerede bestemt meg for treningsfri i helgen.så jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg bestemte meg endelig. Lurer på om man kan bli avhengig av å trene og om det er farlig?: Jeg ser jo bare fordeler av det så lenge man har tid til alle andre ting livet består av også. :-)

I dag er det planleggingsdag. dvs jeg må sette meg ned å bestemme meg for hva jeg skal handle inn i morgen slik at vi har nok av ting til en hel uke. En del av det jeg planla til forrige uke har jeg enda dermed kan det brukes i kommende uke. Jeg skulle blant annet lage hjemmelaget tomatsuppe, men det ble det ikke noe av. Jeg er definnitivt i suppemodus så kanskje blir det flere supper denne uken. Det er utrolig greit å planlegge lunsj og middager på forhånd slik at man slipper å kjøpe mat som man ikke bør spise. Det meste de har i kantinen og på kafeer er med mel eller sukker så det er greit å ha planlagt litt.


 Jeg savner litt å gå på lillehuset (koselig kafe på Leknes) og bestille lunsj og en god kopp kaffe mokka. I det hele tatt savner jeg en god kopp kaffe mokka. Tror jeg skal gå inn på  Lavkarbo-torgetog bestille en del varer i kveld. Blant annet en agavesirup med lav GI slik at jeg har noe søtningsmiddel som jeg kan bruke i kaffe, te og kaker. Men det er mulig jeg stikker innom den lokale helsekostbutikken og sjekker hva de har først. Da kan jeg også sameligne priser. Det er ikke alltid det lønner seg å bestille på nett.

Her er forresten bilde av det som ble fortært i går kveld. Det var som sagt nydelig, men ble litt for mye av det gode. Bilde viser mengden til 4 voksne personer.


Dagens utskeielse: 1 stk. Oste kaken, går vel som mellommåltid så det blir kanskje litt 70% sjokolade i kveld i stede.
Dagens trening: ski kjøring
Dagens motivasjon: følelsen av å stå på ski i en bedre trent kropper ubegripelig deilig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar