torsdag 13. januar 2011

Dag 11. Over på halvfart igjen


I dag har jeg tatt en beslutning om å gå over på halvfart. Halvfart er å slanke seg med mat, man spiser 3 hovedmåltider om dagen, + 2 mellommåltider. Jeg er kjempedårlig på mellom måltider så jeg fokuserer på tre hovedmåltider. Her er det basis tallerken som er å mal. En basis tallerken kan bestå av En neven proteiner, En neven grønnsaker og en håndflate salat. Spiser man ikke alt dette på en gang så kan man legge det på neste tallerken.. eks til frokost kan man spise 1-2 egg,  men gjemmer salaten til mellommåltidet, og grønnsakene til middag. Hovedpoenget er at mengden mat man skal spise er 3 slike tallerkener per dag. I tillegg skal man ha sunne fettsyrer på, noe som åpner for gode dressinger til salaten. Jeg elsker gode dressinger og er god på å lage mine egne. Jobben framover blir å planlegge måltider så jeg får i meg nok variert og sunt nok. Fremdeles er det selvfølgelig uten sukker og stivelse.
 
Jeg har som ekstra motivasjon bestilt kokeboken Frisk med lavkarbo- 100 oppskrifter av Sofie Hexeberg Gunn-Karin Sakariassen Marte Garmann Johnsen. Jeg gleder meg kjempemasse til den kommer. Jeg elsker kokebøker. de er gode å bla i, se  og utforske egne oppskrifter med. Boken er lagt opp med planlegger og ukes menyer for de som ønsker det, men man kan også lese den helt som en vanlig kokebok og bare velge ut de rettene man selv vil. Alle oppskriftene er til 4 personer, noe som gjør det lett å lage til hele familien.

Årsaken til at jeg går over til halvfart er egentlig at jeg vet at det er det lureste, jeg har fått et kikk disse 11 dagene på pulver, men hva er vitsen til å gå på pulver hvis jeg går ut av ketosen i helgen? Eller ved å spise nøtter?  Resultatet er at jeg sulter kroppen min, endrer stoffskiftet og har ikke den gevinsten som man har ved å være i ketose når man slanker seg. Da kan jeg heller slanke meg med mat og ha det friere og bedre mens jeg gjør det. Jeg vil heller tilføre de næringsstoffene kroppen trenger på naturlig måte og trene på å spise slik man skal. Det er faktisk mulig å spise utrolig godt og samtidig slanke seg :-).  Det handler bare om å være bevist på hva man kan spise og i mitt tilfelle få i seg nok av det. Det krever at jeg må være disiplinert med å få i meg mat til rett tid (ikke vente 5 timer mellom måltidene og være skrubbsulten, alltid ha proteiner tilgjengelig). Pulver boksene er greie å ha på jobb som mellommåltid eller når man ikke rekker å spise lunsj fordi det er så travelt.

Jeg er så takknemlig for at jeg har en god venninne som jobber med samme sak som meg i denne tiden, den støtten det er å dra hverandre med på aktiviteter, samtaler og muntre hverandre opp i hverdagen har vært til uvurderlig hjelp. Jeg hadde ikke vært der jeg er nå uten henne. Jeg er velsignet med mange snille venninner. Det er uvurderlig å ha noen plinge på til når man trenger litt inspirasjon eller for å høre hvordan den andre har det.  Det hjelper en å holde fokus. Jo, kurset med Xtravaganza har vært bra. Men det får litt for mye fokus på mat, næringsinnhold og fokus på målet som hos de fleste har vært et tall på vekta. For meg er fokuset like mye på jobben etter jeg har nådd det målet og trenings gleden. Den mentale treningen i å holde fokuset i måneder og år…det er det som er det egentlige målet mitt. I dag var det første møte etter jul og de hadde slått sammen 3 kull med lifetime (dvs. de som er ferdig med intensivkurset med oppfølging en gang i uken og som går ut på å gå på pulver eller gå ned ved sunn mat.) Temaet var mental trening og mental næring. Jeg ser at kurset avviker fra kursplanen med å organisere uten de små samtalegruppene. Jeg synes ikke dette nødvendigvis er det det smarteste, jeg har nemlig tru på den forpliktelse og gjensidige støtten man kan få i små grupper. Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg de neste månedene.

Mental trening gå ut på å lære å snu inngrodde vaner. Gi seg selv en sjanse til å tenke nytt og øve på dette. Men tal næring er å finne drivkraften i humør, glede og nytelse for å få motivasjon og utholdenhet til å gjennomføre og mestre dette. Fokuset er på bli bevist på hvor man heter energi fra og fylle opp med mer av dette slik at man takler stress og frustrasjoner som finnes i hverdagen.

Så fra og med nå kommer fokuset i bloggen også til å ligge på mat. Mat som er sunn og god.

Dagens motivasjon: fredagskafe på en torsdag med venninner, møte med liftime, lang prat med venninne, planlagt tur til Tromsø. Planlagt konsert med  Antonin Dvorak (1841-1904) Serenade for strykere i E-dur,  med • Det Norske Kammerorkester, og • Terje Tønnesen, Fiolin den 11 februar.
Dagens planlagte sprekk: dampkokt rosenkål, med cesam, meierismør, salt og pepper.
Trening: spinning med Monica.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar